طبق آمار بعد از تصادفات 85% علت مرگ و میر مربوط به بیماری های غیر واگیر است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر کوروش اعتماد، رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت امروز 29 مهر در مراسم روز جهانی اسئتوپروز افزود: افزایش قیمت شیر باعث کاهش مصرف لبنیات نشده است چرا که مصرف لبنیات در اولویت سبد غذایی خانوار ایرانی قرار نگرفته است .

وی گفت: وظیفه اصلی ما این است که اولا در خصوص مصرف لبنیات فرهنگ سازی کنیم دوما مصرف غلات حجیم شده و موادی را که جایگزین مواد لبنی می شوند را در سبد غذایی خانوار ها بگنجانید.

اعتماد تصریح کرد: در ماده 37 برنامه پنجم تصریح شده که کارگروهی در وزارت بهداشت تشکیل شود تا باعث محدودیت تبلیغات مواد مضر از رسانه ها شود که در یک ماه گذشته این امر به خوبی دنبال شده و تبلیغات مواد آسیب رسانی که به طور محدود از رسانه ها پخش شده به مراجع غذایی معرفی شده اند.

وی عنوان کرد: وضعیت بیماری های غیر واگیر روند رو به رشدی را دارد که در واقع این امر با افزایش سن یکی از معضلات بخش سلامت محسوب می شود.

باید توجه داشت اگر آمار مربوط به تصادفات را کنار بگذاریم 85 % بار علت مرگ ها مربوط به بیماری های غیر واگیر است.

وی ادامه داد: قدم اول در کنترل بیماری های غیر واگیر تغییر رفتار است و اگر بیماری نیز به وجود آمد تشخیص و بعد بازتوانی در قدم های بعدی قرار می گیرد متاسفانه وضعیت سبک زندگی در کشور مناسب نیست به طوری که حدود 40% جمعیت بالای 15 سال دچار کاهش فعالیت فیزیکی هستند .

*ثبت 6 هزار سکته قلبی در طی 2 ماهه اخیر
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سامانه ثبت سکته های قلبی از اول امسال در بیمارستان های آموزشی آغاز شده است که طبق آمار در طی 2 ماهه اخیر 6 هزار سکته قلبی به ثبت رسیده است.

اعتماد به دیگر برنامه های مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر اشاره و گفت: سن ابتلا به سرطان سینه در کشور کم و بروز آن افزایش پیدا کرده است به همین خاطر برنامه غربالگری سرطان سینه در زنان بالای 40 سال در کلیه استان ها به زودی آغاز می شود .

اعتماد ادامه داد: پوکی استخوان تا چند سال پیش مشکل کشورهای غربی بود ولی در چند سال اخیر این بیماری رشد فزاینده ای در کشورهای شرقی و آسیایی داشته است به طوری که طی سی سال اخیر رشد این بیماری 2 تا 3 برابر شده است .

طبق مطالعات انجام شده 71 % جمعیت بالغ کشور دچار کمبود ویتامین ‌D هستند که باید اقداماتی همچون افزایش آگاهی و غنی سازی مواد غذایی با این ویتامین برای مبارزه با کمبود این ویتامین انجام شود .

وی تصریح کرد: اجرای برنامه پزشک خانواده و مداخلات آن در 3 سطح می تواند بار بیماری های غیر واگیر را در کشور کاهش دهد .

باید توجه داشت پوکی استخوان با توجه به حمعیت کشور، افزایش سالمندی، کمبود ویتامین D و استئوپنی در بین جوانان شروع شده است که تنها راه کار برای کاهش سن ابتلا به پوکی استخوان مصرف مواد غنی از کلسیم و ویتامین D است که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود ./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار