ادوات فرسوده سالانه به بخش کشاورزی مازندران خسارت سنگین وارد می کند .

بگزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران ، استان مازندران با تولید 900 هزار تن برنج سفید سالانه از 239 هزار هکتار شالیزاری 45 درصد نیاز کشور را تامین می کند که از این بین بخش اعظمی از تولیدات بدلیل فرسودگی ادوات کشاورزی به خصوصی کمباین / تراکتور و شالیکوبی ها از بین می رود .

در استان 117 هزار و 500 دستگاه تراکتور / هزار و 500 دستگاه کمباین و بیش از 80 هزار دستگاه تیلر و موتور پمپ وجود دارد که 70 درصد این ادوات بدلیل عمربالا وکارکرد زیاد فرسوده هستند که عمر برخی از آنها به بیش از 40 سال می رسد .

کشاورزان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران با بیان اینکه تامین هزینه زندگی ما با ادوات کشاورزی است گفتند : فرسودگی ادوات باعث شده که بیشتر درآمد ما هزینه تعمیر می شود .

برخی ها نیز با اشاره به اینکه هزینه تعویض قطعات ادوات کشاورزی بالا است افزودند : برای تامین خسارت مجبوریم از کشاورزان دستمزد بیشتری دریافت کنیم .

مدیر عامل اتحادیه کمباین داران مازندران مصرف سوخت کمباین های فرسوده را دو برابر کمباین های نو دانست و گفت : براساس مصوبه سفر هیئت دولت به مازندران در سال 87 جمع آوری کمباین های فرسوده باید انجام می شد ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفت . عالی با بیان اینکه سالانه صد میلیارد تومان کمباین های فرسوده به کشاورزان در بخش برنج خسارت وارد می کند گفت : در 54 هزار هکتار از اراضی کشت غلات استان نیز بیش از 3 میلیارد تومان خسارت وارد می شود .

برای نوسازی ادوات کشاورزی از سال 89 وزارت جهاد کشاورزی اقدام به شناسایی و ثبت نام مالکان ادوات کرده ولی پس از گذشت 3 سال از تشکیل پرونده کشاورزان همچنان چشم انتظار هستند .

برخی از کشاورزان در این باره نیز با اشاره به اینکه استفاده از ادوات فرسوده به صرفه نیست یادآور شدند برای نوسازی مسئولان تاکنون جواب قانع کننده ای ندادند .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این باره با بیان اینکه نوسازی ادوات در کوتاه مدت امکانپذیر نیست افزود : امسال برای نوسازی 32 میلیارد تومان اختصاص یافت .

ابطالی با اشاره به اینکه برای نوسازی کامل ادوات فرسوده کشور یارانه سنگینی پیش بینی شد تصریح کرد با اختصاص این اعتبار تمامی ادوات استان نیز نوسازی می شود/س

برچسب ها: خسارت ، سنگین ، ادوات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.