به گزارش
گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري پليس،معاون شهردار تهران با اشاره به اين که در زمينه ترافيک با فقر فرهنگي روبه رو هستيم، اظهار کرد: همان گونه که در فرهنگ ديني و انتقال مضامين مذهبي شخصيت فرد از دوران طفوليت و کودکي شکل مي گيرد، در فرهنگ عبور و مرور و انتقال مفاهيم ترافيکي نيز شاکله شخصيتي افراد از همين دوران تشکيل مي شود.
مهندس سيدجعفرتشكري هاشمي با بيان اين مطلب افزود:معضل ترافيک پايتخت، موضوعي چند بُعدي و نتيجه شکل گيري طيفي از مسائل و مشکلات است که اين معضل را به مهمترين دغدغه شهروندان تبديل کرده است.
وي تصريح كرد:در حوزه ساختاري؛ نبود زيرساختهاي لازم، در حوزه نرمافزاري؛ نگاه غلط به موضوع ترافيک و عدم وجود مديريت پکپارچه و در حوزه سختافزاري؛ پيشرفت نامناسب و ناموزون پديدههاي شکل دهنده ترافيک مانند خودرو، از جمله مسائل و مشکلات موجود است.
تشكري هاشمي کليديترين دغدغه حوزه ترافيک را موضوع فرهنگ دانست و گفت: آداب و رفتار جامعه که با اراده و خواست افراد انجام مي شود و به صورت عادت در مي آيد، فرهنگ عمومي جامعه را شکل ميدهد و در اين ميان رفتارهاي شهروندان در جريان آمد و شدهاي روزانه نيز فرهنگ ترافيک را تشکيل ميدهد.
در ترافيک با فقر فرهنگي روبهرو هستيم
معاون شهردار تهران با اشاره به اين که در زمينه ترافيک با فقر فرهنگي روبهرو هستيم، اظهار کرد: همان گونه که در فرهنگ ديني و انتقال مضامين مذهبي شخصيت فرد از دوران طفوليت و کودکي شکل ميگيرد، در فرهنگ عبور و مرور و انتقال مفاهيم ترافيکي نيز شاکله شخصيتي افراد از همين دوران تشکيل ميشود.
وي با بيان اينکه فرهنگ ترافيک را نميتوان در قالب کتابچه آييننامه راهنمايي و رانندگي به فرد آموزش داد، تصريح کرد: بسياري از افراد هنگام دريافت گواهينامه رانندگي اين کتابچه را مطالعه کرده و به اصطلاح آن را براي امتحان آييننامه حفظ ميکنند اما اين آموزش همان جا تمام شده و رها ميشود.
تشکري هاشمي با بيان اين که آموزش فرهنگ ترافيک در تمام فصول زندگي همه انسانها يک نياز ضروري است، اضافه کرد: اين در حالي است که ما در مقدمات اين آموزشها مشکل داريم، چرا که هيچ جايگاهي براي آموزشهاي ترافيک از دوره مهد کودک و کودکستان گرفته تا دوره تحصيلات تکميلي پيشبيني نشده است.
جرايم مادي براي تخلفات مرگبار کافي نيست معاون شهردار تهران با اشاره به اين که امروزه آموزش فرهنگ ترافيک به يک ضرورت اجتناب ناپذير در زندگي شهري تبديل شده، اعلام کرد: در صورتي که براي انواع و اقسام موضوعات از هپاتيت گرفته تا ايدز، که در جاي خود بايد آنها نيز مورد توجه قرار گيرند، دلنگراني داريم و براي آنها فرهنگسازي ميکنيم اما براي موضوع ترافيک اين ضرورت را احساس نميکنيم.
وي با بيان اين که سال گذشته در تصادفات رانندگي کشور بيش از 20 هزار کشته و 300 هزار نفر نيز مجروح شدهاند، افزود: هزاران کشته و دهها هزار مجروح حوادث و سوانح رانندگي، محصول اين است که هنوز به اين ضرورت نرسيدهايم که به موضوع مهم ترافيک و فرهنگسازي آن نيز مانند ساير موضوعاتي که آثار و تبعات آنها به مراتب کمتر از ترافيک است، بهاء دهيم.
تشکري هاشمي با تاکيد بر اين که در موضوع تخلفات رانندگي ميزان جرم و جريمه در کشور ما با يکديگر متناسب نيست، گفت: در برخي تخلفات که راننده علاوه بر جان خود، جان ديگران را نيز را مورد تهديد قرار ميدهد، صرفا جرايم مادي کافي نيست بلکه رانندهاي که چنين تخلفي را مرتکب ميشود بايد عقلانيتش مورد ترديد قرار گيرد و جريمهاش فراتر از جرايم معمول باشد.
آموزههاي ديني در اصلاح رفتارهاي ترافيکي موثرند معاون شهردار تهران با تاکيد بر اين که مردم بايد در امور ترافيکي به عنوان يک حق اجتماعي دخالت کنند و به اين منظور براي اين مداخله ميبايست بسترهاي لازم از سوي مسئولان فراهم شود، اظهار کرد: به نظر ميرسد موضوع امر به معروف و نهي از منکر که در آموزههاي ديني ما مورد تاکيد قرار گرفته، به عنوان ابزاري بازدارنده در اصلاح رفتارهاي ترافيکي ميتواند موثر باشد.
وي با ذکر اين نکته که تصميمگيري هماهنگ و همافزا در بين دستگاههاي مربوطه ضرورت دارد، تصريح کرد: روابط بين اين دستگاهها بايد به گونهاي تنظيم شود که هر يک خود را به عنوان يک پيکره واحد احساس کرده و سعي کنند به طور يکپارچه به حل و فصل مسائل و مشکلات موجود بپردازند، يعني همان تعاملي که اينک بين مديريت شهري و پليس راهور برقرار است.
معاون شهردار تهران در پايان خاطرنشان کرد: همان طور که اشاره شد موضوع ترافيک به طيفي از موضوعات بر ميگردد که در اين ميان توجه به آموزههاي ديني، رعايت آداب اجتماعي و در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقي در موضوع رفتاهاي ترافيکي و فرهنگ ترافيک از جايگاه ويژهاي برخوردار است. /ل