با تغییر هرم سنی جمعیت در تمام دنیا به سمت سالمندی پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش طی چند سال اخیر شیوع 2/5 برابری داشته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر عباس علی کشت کار رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان امروز 29 مهر در مراسم روز جهانی استئوپروز افزود: پوکی استخوان شایع ترین بیماری متابولیک استخوانی است اگر ما وضعیت خوبی از لحاظ تراکم استخوان در سنین جوانی برای استخوان هایمان ایجاد کنیم می توانیم احتمال بروز بیماری های استخوانی به خصوص پوکی استخوان را در سالمندانی کاهش دهیم.

وی گفت: مطالعه ای چند فازی برای بررسی شیوع پوکی استخوان در افراد بالای 20 سال در طی سه مرحله انجام شد که این مطالعه در مرحله اول در 5 استان در مرحله دوم و سوم هر کدام در 2 استان انجام شد.

نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که در هر دو جنس دوازده درصد پوکی استخوان و بیست و نه درصد کاهش توده استخوانی و 60 درصد نرمال بودن.

همچنین در مطالعه ی مقایسه ای که بین سال های 80 و 89 در افراد بالای 50 سال انجام شد نشان داد که شیوع پوکی استخوان در این 9 سال2/5 برابر شده و روند رو به صعودی دارد.

وی عنوان کرد: به خاطر بهبود وضعیت بهداشتی در تمام دنیا هرم سنی جمعیت به سمت سالمندی به پیش می رود و محصول این پدیده شیوع بیماری هایی همچون پوکی استخوان است.

سازمان بهداشتی جهانی برای سال 2050 پیش بینی کرده که 530 میلیون نفر از جمعیت آسیا در سن بالای 65 خواهند بود.

کشت کار اظهار داشت: پوکی استخوان تا زمانی که منجر به شکستگی نشود بدون علامت باقی می ماند. در واقع 80 درصد کسانی که پرخطر برای پوکی استخوان محسوب می شوند و یا حداقل یک شکستگی دارند نه بررسی و نه درمان می شود.

* هشتاد درصد زنان و مردان بالای بیست سال دچار کمبود ویتامین D هستند
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شایع ترین محل شکستگی ستون فقرات و وخیم ترین محل شکستگی استخوان لگن است.

باید توجه داشت فاکتور مهم در جلوگیری از پوکی استخوان ویتامین D و کلسیم است.

کشور ما از لحاظ ویتامین D وضعیت نگران کننده ای دارد چرا که منابع رژیم غذایی خوبی از ویتامین D وجود ندارد و جذب این ویتامین کم است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که تحقیقات نشان داده آلودگی هوا نیز منجر به کاهش ویتامین D در افراد می شود که این امر در شهر تهران و شهرهای آلوده بسیار مشهود است.

طی مطالعه ای که انجام شده بیش از 80 درصد زنان و مردان بالای 20 سال دچار کمبود ویتامین D هستند و تنها 5 درصد افراد جامعه وضعیت خوبی از لحاظ ویتامین D دارند.

* شکستی مچ قابل درمان مي باشد
 کشت کار در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: مطالعه ای در سال نود برای بررسی وضعیت کمبود ویتامین D در دانش اآموزان راهنمایی و دبیرستان انجام شد که نشان داد دانش آموزان نیز دچار کمبود ویتامین D هستند.

وی ادامه داد: اولویت برنامه های آموزشی و بررسی های ما مربوط به مناطق روستایی است شاید به نظر برسد که وضعیت روستاهای کشور به دلیل دامداری بهتر باشد ولی در برخی از مناطق روستایی به دلیل کویری بودن دامپروری وجود ندارد و وضعیت پوکی استخوان در این مناطق هم مانند شهرها است.

کشت کار افزود: باید از بحث پزشک خانواده به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و برنامه پیشگیری و کنترل را در آن جای دهیم تا بتوانیم با افزایش آگاهی مردم میزان شیوع پوکی استخوان را کاهش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان اظهار داشت: از ابتدای امسال ثبت شکستگی های لگن را در بیمارستان های تهران آغاز کردیم تا با استفاده از این آمار بتوانیم برنامه هایی را در جهت کاهش میزان شکستگی این استخوان انجام دهیم.

شایان ذکر است: که شعار امسال روز جهانی پوکی استخوان شکستگی مچ قابل درمان می باشد، است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.