26 نفر از دختران دانش آموزی که از شهرستان بروجن به اردوی راهیان نور رفته بودند، شب گذشته در مسیر بازگشت، به دلیل واژگونی اتوبوس در محور ایذه- شهرکرد کشته شدند و 18 نفر آنها نیز مجروح شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از نامه نیوز، با گذشت بیش از 10 ساعت از وقوع این حادثه و دو ساعت از انتشار این خبر روی خروجی سازمان پزشکی قانونی و خبرگزاری‌های رسمی کشور، تازمان انتشار این خبر (ساعت 11) پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش نه خبر این حادثه را منتشر کرده و نه پیام تسلیتی.

این اولین حادثه در مسیر اردوی راهیان نور نیست، سال گذشته نیز که در 6 ماهه اول سال، اردوهای زیادی برای دانش آموزان دختر و پسر از شهرستان‌های مختلف به مقصد مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس، برگزار شد، دانش آموزان زیادی کشته و مجروح شدند، اما حادثه دیشب پرخسارت‌ترین اردو از نظر تلفات جانی بود.
  
مدیرکل پزشکی قانونی استان چهارمحال و بختیاری که این خبر را اعلام کرد، گفت: مسافران این اتوبوس دانش‌آموزان دختر در مقطع دوم دبیرستان و اهل شهرستان بروجن بودند که متأسفانه در مسیر بازگشت از منطقه راهیان نور دچار حادثه شدند.

به گفته دکتر منصور فیروزبخت تا کنون جسد 25 نفر از فوت شدگان حادثه واژگونی اتوبوس شناسایی شده است و برای شناسایی یک جسد دیگر منتظر دریافت اوراق هویتی از خانواده این دانش آموز هستیم. همه اجساد برای تحویل سریع تر به خانواده ها، به شهرستان های بروجن منتقل شده است.

نگاهی به حوادث تلخ سال‌های پیش

14 بهمن پارسال هم از بین 7 کاروان که از ناحیه 2 مشهد با 24 اتوبوس راهی خوزستان شده بودند، یک اتوبوس در فاصله شهرستان اراک – بروجرد دچار سانحه و واژگون شد.

در این حادثه دو دانش آموز و یک معلم کشته شدند و 10 دانش آموز دیگر و سه نفر از پرسنل مدرسه مصدوم شدند که یک نفر از ناحیه لگن و کمر دچار شکستگی شده بود. پس از وقوع این حادثه بود که مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی اعلام کرد «از این به بعد برای ادامه سفرهای راهیان نور ازاتوبوس‌های مطمئن‌تری استفاده خواهیم‌کرد»

اواخر بهمن اتفاق دیگری در اردوی راهیان نور دانش آموزان شاهرودی موجب کشته شدن دو نفر (یک دانش آموز و یک دبیر) شد و دو نفر دیگر هم دچار قطع عضو از ناحیه دست شدند و ۶ دانش آموز هم دچار شکستگی و یک نفر نیز به کما رفت. علت این حادثه خواب‌آلودگی راننده و انحراف به چپ وی اعلام شده است.

وقوع حوادث متعدد در اردوی راهیان نور موجب سئوال خبرنگاران از وزیر آموزش و پرورش شد که او خونسردانه پاسخ داد: « من در جریان حوادث هستم و می‌دانم برخی از این حوادث به دلیل مشکل فنی خودور و اشتباه راننده رخ داده است.»

حاجی بابائی همان زمان (3 اسفند 90) توپ را به زمین دیگر وزرا شوت کرد تا با آن بازی کنند:‌ »باید از مسئولان حمل و نقل درباره این حادثه سوال شود.»

در همین حال یکی از نمایندگان مجلس هشتم گفت: «کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید به دنبال حذف اجباری بودن سفرهای راهیان نور برای دانش آموزان باشد.»

"عبدالرضا ترابی" نماینده مردم گرمسارگفت: «نرفتن دانش آموزان به سفرهای راهیان نور نباید تاثیری در نمره درس آمادگی دفاعی آن‌ها داشته باشد.»

درحالی‌که حوادث بد سال گذشته در مورد اردوهای راهیان نور هنوز از نظر خانواده دانش آموزان و فرهنگیان جان باخته در حادثه مورد سئوال است، آموزش و پرورش امسال نیز این اردوها را دوباره به راه انداخته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفته: امسال یک میلیون نفر از دانش آموزان سراسر کشور در مقطع متوسطه در قالب کاروان های اردوهای راهیان نور به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام می‌شوند. سال  گذشته نیز یک میلیون دانش آموزان از سراسر کشور به اردوهای راهیان نور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام شدند.

دور از نظر نیست که با توجه به فزونی حوادث جاده‌ای و یک میلیون دانش‌آموزی که باید به این سفرها بروند، شاهد حوادث دیگری در این اردوها باشیم.

به گفته شیرزاد عبدالهی، ‌کارشناس مسایل آموزش و پرورش  رعایت نکردن نکات ایمنی در برگزاری این اردوها مشهود است و مشخص نیست مسئولیت اینکه در مدت کمتر از ۵ ماه از نیمه مهر تا نیمه اسفند، حدود یک میلیون دانش آموز را به مناطق مرزی اعزام می‌کند با چه کسی و در چه سطحی از مسئولیت است.

برچسب ها: دانش آموز ، تصادف ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.