معاون عملياتي فرماندهي مرزباني آذربايجان غربي گفت: در حال حاضر به همت نيروهاي جان بر کف مرزباني 90 درصد مرزهاي استان مسدود و تحت کنترل است و در همين مناطق با ورود کالاي قاچاق به کشور به ميزان بيش از 90 درصد مقابله و مبارزه مي شود.

سرهنگ نجفي که در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه گفت: عواملي نظير بيکاري مرزنشينان، خلاء هاي مرزي، ناامني ناشي از تردد عناصر ضد انقلاب و حضور نيروهاي بيگانه در آنسوي مرزها باعث شده است مرزباني آذربايجان غربي اشرافيت چنداني به 10 درصد باقيمانده مناطق مرزي نداشته باشد که بخش اعظم قاچاق کالا نيز از اينگونه مناطق صورت مي پذيرد.

سرهنگ ابراهيم نجفي در همين ارتباط اضافه کرد: تعلل کشورهاي همسايه در مقابله با پديده قاچاق و در بسياري موارد رغبت غير مستقيم آنها به رونق بخشي اقتصاد داخلي و منطقه اي خود از طريق قاچاق انواع کالا و نبود نيروهاي مرزي و امنيتي عراق در مناطق همجوار با آذربايجان غربي که وظايف مرزبانان اين استان را به سبب کنترل يک طرفه اينگونه مناطق دو چندان مي کند از جمله ديگر عواملي است که نمي گذارد پديده قاچاق ريشه کن شود.

معاون عملياتي فرماندهي استان با انکار ناپذيرخواندن گذران زندگي و امرار و معاش مرزنشينان از طريق مبادلات مرزي که در صورت کنترل نشدن شکل و نام قاچاق را به خود مي گيرد ، افزود: اکنون که با جانفشاني نيروهاي امنيتي، امکان جذب سرمايه و اشتغال آفريني در مناطق مرزي فراهم شده است تلاش و همت دست اندرکاران و مسئولان اشتغال زايي مي تواند در رفع مشکل بيکاري نيروهاي جوياي کار در مناطق مرزي و به حداقل رساندن قاچاق کالا بسيار چشمگير باشد.

سرهنگ نجفي خاطر نشان ساخت: مرزباني استان براي کنترل بيشتر خلاء هاي مرزي در جنوب آذربايجان غربي برنامه هايي در دست اجرا دارد اما نبايد فراموش کرد که مبارزه با قاچاق، مختص مرزباني نيست و 22 دستگاه در ستاد پيشگيري از قاچاق دخيل اند که براي مبارزه ي صد در صدي با اين پديده، تعامل، همکاري و همدلي اين دستگاهها ضروري است.

معاون عملياتي فرماندهي مرزباني استان، کاهش 9 درصدي کشفيات قاچاق مشروبات الکلي، 3 درصدي کشف سوخت، 54 درصدي اجناس دوخاني، 96 درصدي کيف و کفش، 46 درصدي البسه، 30 درصدي پارچه، 70 درصدي لوازم آرايش و بهداشتي و کاهش 66 درصدي قاچاق لوازم خانگي از طريق مرزهاي آذربايجان غربي را حاصل تلاش 6 ماهه گذشته نيروهاي مرزباني در کنترل مرزها و مقابله با اخلال گران اقتصادي توصيف کرد.

وي در همين ارتباط تعداد متهمين دستگير شده در مدت 6 ماهه نخست سال جاري را با 33 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته، 1671 نفر و تعداد عمليات هاي منجر به کشف قاجاق با 51 درصد افزايش نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل را 2959 مورد اعلام کرد.

سرهنگ ابراهيم نجفي در پايان اضافه کرد:مرزباني استان در همه حال و در هر نقطه مرزي، به عنوان سربازان ولايت، بدون هيچ منتي براي تامين امنيت پايدار براي مردم و کشور و حفظ دست آوردها و آرمان هاي انقلاب جانفشاني خواهد کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.