بسیاری از ما مجبوریم برای پیشگیری یا درمان خود هر روز دارو بخوریم اما آیا می‌دانید هر دارویی را باید در زمان مناسبش در روز مصرف كرد؟ تحقیقات نشان داده خوردن داروها در زمان نادرست نه تنها اثر آنها را كم می‌كند بلكه در بعضی موارد ممكن است برای بدن مضر باشد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، خوردن داروهایی مانند داروی درمان آرتروز، پوكی استخوان یا سوزش معده در زمان مناسب می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی روی میزان اثر آنها داشته باشد و زمان بهبود شما را به‌طور چشمگیری كاهش دهد.

چندی پیش محققان با انجام مطالعاتی صحت این ادعا را اثبات كردند. برای مثال آنها متوجه شدند، مشكلات بیمارانی كه دچار ضربان قلب نامنظم هستند هنگام صبح بیشتر است. به این ترتیب بیمارانی كه دچار مشكلات قلبی هستند یا در خطر سكته مغزی قرار دارند، با مصرف داروهای خود بعد از بیدار شدن از خواب نتیجه بسیار بهتری از روند درمان می‌گیرند. به‌نظر می‌رسد راز این اكتشاف در ساعت داخلی بدن نهفته است كه توسط غده هیپوتالاموس مغز كنترل می‌شود. این ساعت نه تنها سیستم ایمنی بدن انسان را كنترل می‌كند بلكه روی فشار خون، دمای بدن، میزان تولید هورمون‌ها، حركات روده و حتی خستگی و شادابی ما هم تاثیر‌گذار است. اما خب چه موقعی بهترین زمان برای مصرف داروهای مختلف است؟ ما با متخصصان مختلف این سؤال را مطرحش کردیم و آنچه در ادامه می‌آید نتایج تحقیقات ماست.

داروی پوكی استخوان

با شکم خالی میل شود متداول‌ترین داروهایی كه برای درمان پوكی‌استخوان تجویز می‌شوند «بی فسفونات‌ها» هستند كه از تحلیل استخوان‌ها پیشگیری می‌كنند. نكته كلیدی در مورد مصرف بی‌فسفونات‌ها این است كه این داروها به میزان بسیار كمی جذب بدن می‌شوند. دلیل این موضوع هم كاملا مشخص است، زیرا این داروها به‌خوبی در مایعات به‌خصوص در روغن‌ها و چربی‌های موجود در معده حل نمی‌شوند، بنابراین بهترین‌ زمان برای مصرف این داروها بعد از بیدار‌شدن از خواب است كه شكم شما بعد از گذراندن چند‌ساعت در طول خواب شبانه خالی شده است. سپس یك ساعت بعد از مصرف دارو، بیماران می‌توانند به فكر خوردن صبحانه باشند.

بسیاری از مبتلایان به پوكی استخوان مجبورند همراه داروهای خود ویتامین D و مكمل‌های كلسیم هم مصرف كنند اما این داروها هم ممكن است در روند جذب داروهای اصلی كه همان بی‌فسفونات‌ها باشند، اختلال ایجاد كنند. پس بهتر است بین زمان مصرف این داروها هم یك ساعت فاصله بیندازید. اگر شما همراه با داروی پوكی استخوان خود مایعات دیگری به غیراز آب می‌نوشید یا همراه با آن غذا مصرف می‌كنید، بدانید كه از داروی خود هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت و در حقیقت با این كار زمان خود و پولی كه برای خرید دارو داده‌اید را هدر می‌دهید.

داروی فشار خون

شب‌ها میل شود با مصرف قرص‌های فشار خون هنگام شب می‌توان كنترل بهتری روی این بیماری داشت و به این ترتیب خطر ابتلا به حمله قلبی و سكته را كاهش داد. نتایج مطالعات انجام شده توسط محققان اسپانیایی كه بیش از 5 سال به طول انجامیده است، اهمیت مصرف داروهای فشار خون هنگام شب را به اثبات رسانده است. در افراد سالم فشار خون هنگام شب بین 10 تا 20 درصد كاهش پیدا می‌كند اما در افراد مبتلا به فشار خون بالا این اتفاق نمی‌افتد و به همین دلیل آنها با احتمال بیشتری در شب‌ها دچار حمله قلبی و سكته خواهند شد. تحقیقات انجام شده روی 2 هزار و 156 مرد و زن مبتلا به این بیماری نشان داده، افرادی كه به‌طور مرتب حداقل یكی از قرص‌های فشار خون خود را هنگام شب مصرف كرده‌اند با احتمال 33 درصد كمتر در مقایسه با افرادی كه قرص‌ خود را هنگام صبح مصرف كرده‌اند در خطر ابتلا به حمله قلبی و سكته قرار داشته‌اند. این تحقیقات همچنین نشان داده است، بهترین معیار پیش‌بینی احتمال ابتلا به حملات قلبی در بیماران، اندازه‌گیری فشار خون آنها هنگام شب است. بیشترین تاثیر داروهای فشار خون روی بیماران زمانی به دست می‌آید كه فرد قبل از رفتن به تختخواب اقدام به مصرف دارو كند. اگرچه افرادی كه داروهای خود را هنگام صبح استفاده می‌كنند، نباید بدون مشورت با پزشك خود زمان مصرف دارو را به شب منتقل كنند. بعضی از افراد ممكن است در خطر كاهش غیر‌طبیعی فشار خون قرار بگیرند كه این عامل خطر سكته را در آنها افزایش خواهد داد.

داروی قلب

صبح‌ها میل شود مدتی است كه محققان متوجه شده​اند احتمال بروز حمله قلبی و سكته در صبح، 3برابر بیشتر از هر زمان دیگری در روز است. اما تا‌كنون علت اصلی این موضوع مشخص نشده است. به تازگی محققان یك پروتئین به نام KLF15 را در بدن شناسایی كرده‌اند كه وظیفه منظم‌كردن ضربان قلب را برعهده دارد. تحقیقات نشان‌داده، مقدار این پروتئین طی مدت 24 ساعت شبانه‌روز بالا و پایین می‌رود. پالس‌های الكتریكی قلب از ساعت 6 صبح تا هنگام ظهر كمترین میزان را دارند. در این دوره احتمال نامنظم شدن ضربان قلب افزایش پیدا می‌كند و به همین دلیل احتمال حمله قلبی هم بیشتر می‌شود بنابراین مشخص می‌شود، بهترین زمان برای مصرف داروهای قلبی هنگام صبح است. این تحقیقات می‌تواند یكی از مهم‌ترین یافته‌ها در طول 20 سال گذشته به حساب بیاید. حتی تعدادی از محققان توصیه می‌كنند شما این داروها را درست بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از بلند شدن از بستر استفاده كنید.

مصرف شبانه بهتر از صبح است

تقریبا 3 میلیون نفر در كشور انگلستان دچار كم‌كاری تیروئید هستند كه بیشتر آنها را هم خانم‌ها تشكیل می‌دهند. بیشتر داروهای درمان این بیماری شامل«لاووتیروكسین» است كه عملكرد یكی از هورمون‌های تولید شده توسط تیروئید را شبیه‌سازی‌ می‌كند. این هورمون نیاز دارد كه ابتدا به یك فرم از هورمون فعال شده تبدیل شود كه این فرایند زمان زیادی در بدن طول می‌كشد. قبلا بسیاری از پزشكان تصور می‌كردند مصرف داروهای تیروئیدی در اول صبح بهترین كار است. اما 2تحقیق اخیر كه توسط دانشمندان هلندی انجام شده نشان داده، بهتر است این داروها را به جای صبح هنگام شب مصرف كرد تا با این كار میزان هورمون تیروئید به بیشترین حالت خود برسد.از آنجایی كه حركات معده و روده در شب آرام‌تر است، قرص‌ها زمان بیشتری را در طول سیستم گوارش طی خواهند كرد و به این ترتیب جذب و میزان اثر دارو به حداكثر خواهد رسید. تعداد دیگری از پزشكان هم توصیه می‌كنند بیماران هر روز داروی خود را در یك زمان مشخص بخورند و این روند را همیشه ادامه بدهند. برای جذب بیشتر دارو بهتر است تا 2 ساعت بعد از مصرف داروهای تیروئیدی از خوردن غذاهای حاوی فیبر بالا، مكمل‌های آهن، كلسیم و داروهای ضد‌افسردگی پیشگیری شود./س

برچسب ها: مصرف ، قرص ، زمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.