مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: از توسعه تشکل ها، انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشجویی حمایت می کنیم .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، دارا امروز در دیدار با تشکل های دانشجویی دانشگاه تبریز از مجموعه های دانشجویی به عنوان یکی از بازوان اصلی دانشگاه در برنامه ریزی ها و اجرا یاد کرد و گفت: از دل پیشنهادات و ایده هایی که از سوی این تشکل ها ارایه می شود می توان به راهکارهای مفیدی برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده دانشگاه ها دست یافت.

دارا خواستار برپایی جلسات مستمر با تشکل ها و مجموعه های دانشجویی شد و گفت: برقراری ارتباطات میان مسئولین و دانشجویان و تشکل های مرتبط می تواند در توسعه فعالیت های دانشگاه ها نقش موثری داشته باشد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در حال حاضر یکی از اصلی ترین دغدغه های دانشجویان را موضوعات علمی تشکیل می دهد گفت: خوشبختانه کشورمان در سال های اخیر در زمینه علمی به جایگاه خوبی رسیده و لازم است برای تداوم آن با گسترش ارتباط علم با صنعت در راستای منویات مقام معظم رهبری تلاش بیشتری نماییم.

دکتر دارا به نقش انجمن های علمی دانشجویی در این زمینه اشاره کرد و گفت: این انجمن ها با ایجاد یک موج آفرینی علمی و معرفی دانشجویان نخبه و فراهم کردن بستر برای استفاده از پتانسیل های دانشجویان فعال و مبتکر می تواند در این زمینه به ایفای نقش بپردازند.

وی خواستار افزایش اعتبارات تخصیصی به این انجمن ها شد و گفت: سالانه بیش از 55 میلیارد ریال به این انجمن ها اختصاص می­یابد که به هیچ وجه تکاپوی نیازهای آنها را نمی کند و در این راستا باید از سرانه فرهنگی خود دانشگاه­ها نیز به این موضوع تخصیص یابد .

دارا با بیان اینکه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری توجه ویژه ای را به توسعه این تشکل ها به ویژه انجمن های علمی دارد گفت: برگزاری 15 مسابقه علمی خاص و متنوع از جمله جشنواره حرکت خود نشان دهنده این نگاه جامع وزارت علوم است.

وی با بیان اینکه انجمن های علمی با ایجاد یک جنبش نرم افزاری می توانند به موفقیت های چشمگیری دست یابند گفت: بسیاری از اختراعات و ابتکارات دانشجویان در قالب این انجمن ها شکل گرفته و این تشکل ها با فراهم کردن زمینه کار جمعی، توانسته اند نقش سازنده ای را در کشور ایفا کنند.

دارا خواستار توجه انجمن های علمی دانشجویی به ارتباط با جامعه و صنعت و جلب حمایت بخش های خارج از دانشگاه شد و گفت: اگر طرح های ارایه شده در این انجمن ها قابلیت اجرایی را داشته باشند سریعا توسط بخش های خارج از مجموعه دانشگاه حمایت می شوند.

دکتر دارا بر ضرورت همکاری مجموعه دانشگاه ها برای بهره مندی انجمن های علمی از امکانات مختلف از جمله فضای کافی، تجهیزات کامپیوتری، نشریات مناسب، بودجه متناسب، برپایی جلسات کرسی های آزاد اندیشی برای نقد نظرات علمی، بهره گیری از آزمایشگاه ها و کارگاه های فنی تأکید کرد و گفت: هم اکنون بیش از 4 هزار انجمن زمکایشعلمی دانشجویی در سطح دانشگاه های کشور فعال هستند که این تعداد در حدود 5هزار نشریه را منتشر می کنند.

وی رسالت اصلی دانشگاه ها را تولید علم عنوان کرد و گفت: البته ما عالمی را می خواهیم در دانشگاه ها تربیت کنیم که واجد اخلاق حسنه اسلامی باشند.

دارا در خاتمه آمادگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای پیگیری خواسته های دانشجویان در بخش های مختلف اعلام کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در این نشست با ارایه گزارشی از فعالیت های سه ماهه خود در این مسئولیت گفت: با تشکیل کمیته معین برای تعیین بودجه کارهای فرهنگی در این سه ماه تلاش شد تا محور اصلی فعالیت­های شورای فرهنگی دانشگاه به برنامه ریزی ها و سیاستگذاری­های اساسی در این حوزه تبدیل شود.

دکتر قادر حسین زاده تلاش برای افزایش بودجه فعالیت های فرهنگی و همچنین تشکل های دانشجویی را یادآور شد و گفت: یکی از اقدامات خوبی که در ماه های برای آن برنامه ریزی شده است تصویب سند راهبردی فرهنگی و اجتماعی و برنامه ریزی برای تشکیل شورای فرهنگی در سطح دانشکده ها و خوابگاه های این دانشگاه می باشد.

وی افزود: با تشکیل کمیته های فرهنگی در سطح دانشکده ها و خوابگاه ها با ترکیب مناسبی از اعضا از جمله رئیس واحد (رئیس کمیته)، مشاور فرهنگی واحد (دبیر کمیته)، یک نفر عضو هیئت علمی با سوابق فرهنگی و نمایندگانی از تشکل ها، کانون ها، انجمن ها و بخش های مرتبط دانشگاه به یاری خداوند متعال شاهد توسعه مناسبی در توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه تبریز نیز در این نشست با ارایه گزارشی از فعالیت های تشکل های دانشجویی در این دانشگاه گفت: هم اکنون تشکل های بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، هیئت شهدای گمنام، و 15 کانون فرهنگی هنری در زمینه های مختلف در دانشگاه تبریز فعالیت دارند.

حجه الاسلام احمد حمیدی افزود: همچنین 52 انجمن علمی دانشجویی نیز در دانشگاه تبریز فعال هستند که در تلاش هستیم با بسترسازی لازم تعداد آنها را به 70 انجمن و برابر با کل گروه های آموزشی دانشگاه برسانیم.

بر پایه همین گزارش در آغاز این نشست همچنین نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی دانشگاه تبریز به ارایه نقطه نظرات و دیدگاه های خود پیرامون فعالیت های خود پرداختند./س

 

برچسب ها: حمایت ، تشکل ، انحمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.