هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در یکصد و بیست و هفتمین اجلاس مجمع جهانی بین‌المجالس (IPU) که طی روزهای 30 مهر لغایت 5 آبان 91 در شهر کبک کانادا برگزار می‌شود، به این کشور عزیمت کرد.

به گزارش حوزه پارلماني باشگاه خبرنگاران، در این اجلاس موضوعاتی همچون حقوق شهروندی، هویت و تنوع زبانی در دنیای جهانی شده در نشست ویژه کنفرانس و سه موضوع " تقویت حس مسئولیت در قبال محافظت از جان غیرنظامیان"، "تجارت عادلانه و سازوکارهای نوآورانه مالی برای نیل به توسعه پایدار" و "استفاده از رسانه‌ها در جهت افزایش مشارکت شهروندان و ارتقای دموکراسی" در قالب سه کمیته مطالعاتی تخصصی مورد بحث و بررسی نمایندگان مجالس بیش از 120 کشور جهان قرار خواهد گرفت.

در اجلاس کبک همچنین چند میزگرد و کارگروه در ارتباط با موضوعاتی همچون خلع سلاح هسته‌ای، مصونیت پارلمانی، حقوق پارلمانی از منظر حقوق بین‌الملل و امنیت انرژی و دورنمای آینده آن برگزار خواهد شد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود با توجه به طرح موضوع لزوم رعایت احترام به ادیان و مذاهب آسمانی و اجتناب از هتک حرمت به مقدسات دینی به بهانه آزادی بیان از سوی جمع کثیری از هیات‌های شرکت‌کننده در اجلاس به عنوان ماده اضطراری کنفرانس به تصویب برسد.

در اجلاس کبک همچنین نشست منطقه‌ای اعضای گروه آسیا اقیانوسیه متشکل از 27 کشور به ریاست گروه جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

سرپرستی هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران را ایرج ندیمی، رییس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران به عهده دارد و رحمت‌الله نوروزی، یوناتن بت‌کلیا، نصراله پژمان‌فر و شهلا میرگلوبیات نمایندگان مجلس شورای اسلامی سایر اعضای گروه اعزامی را تشکیل می‌دهند.

لازم به ذکر است، کاظم جلالی عضو کمیته حقوق بشر نمایندگان مجالس اتحادیه بین‌المجالس این اتحادیه در نشست‌های مختص خود شرکت خواهد کرد.

اتحادیه بین‌المجالس (IPU) یک سازمان مهم غیردولتی می‌باشد که در حال حاضر 162 عضو اصلی و 10 عضو وابسته دارد. مقر این اتحادیه در ژنو سوئیس قرار دارد و ماموریت اصلی آن کمک به گسترش صلح و دموکراسی در جهان است.

جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اعضای فعال این اتحادیه بوده است. این اتحادیه در هر سال دو اجلاس بهاره و پاییزه خود را در یکی از کشورهای عضو با حضور روسا و نمایندگان مجالس جهان برگزار می‌کند.

انتهای پیام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار