معاون وزير دفاع و رئيس سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح با اشاره به اينكه ايران بين دو حوزه بزرگ انرژي يعني خليج‌ فارس و درياي خزر قرار گرفته است، گفت: اين موقعيت در بين كشورهاي جهان بي‌نظير بوده و باعث كسب رتبه دوم انرژي در جهان پس از روسيه شده و پيدا شدن حوزه وسيع نفتي در درياي خزر، موقعيت ذخيره نفتي ايران را تا دومين كشور نفتي جهان بالا كشانده و بعيد نيست كه تا چهار سال آينده به رتبه نخست دارندگان انرژي در جهان برسيم.

امير سرتيپ محمد‌حسن نامي در گفتگو با خبرنگار دفاعي ـ امنيتي باشگاه خبرنگاران، تامين اطلاعات مكان‌محور در كشور، منطقه و جهان را وظيفه اصلي سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح خواند و اظهار داشت: دريافت تصاوير ماهواره‌اي، تهيه نقشه و حضور در فضاي ماهواره‌اي جو و توزيع اطلاعات به دست آمده براي استفاده در پروژه‌هاي عمراني و دفاعي جمهوري اسلامي ايران از ديگر وظايف اين سازمان براي صيانت از كشور است.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران از خط قرمزهايي كه غرب براي كشورهاي جهان سوم در توسعه علم قرار داده، عبور كرده و به توانمندي‌هايي دست يافته كه ترس را به دل مستكبران بزرگ جهاني انداخته است.

معاون وزير دفاع با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره ضرورت علم‌آموزي و جلسات مكرر ايشان با اساتيد و دانشجويان خاطرنشان كرد: اهميت علم امروز در كشور ما فراگير شده به طوري كه شناخت جايگاه علم در سطح جامعه باعث شده روز به روز به فن‌آوري‌هاي جديدتري دست يابيم.

وي موقعيت ژئوپولتيكي و استراتژيكي ايران را عامل ديگري براي توطئه‌هاي غرب عليه كشورمان دانست و تصريح كرد: با نگاهي ساده به جغرافيايي كشورمان خواهيم ديد كه قسمت‌هاي شمالي كشور حاشيه غرب جهان را تشكيل مي‌دهد.

امير نامي ادامه داد: ايران موقعيتي گذرگاهي داشته و مهم‌ترين نقطه چك پوينت جهان يعني تنگه هرمز را در اختيار دارد كه بيشترين حجم تجارت جهاني به ويژه تجارت انرژي از آنجا صورت مي‌گيرد كه جايگزيني اين مسير براي كشتي‌هاي تجاري بسيار سخت و پر‌هزينه است.

وي با اشاره به اينكه ايران بين دو حوزه بزرگ انرژي يعني خليج‌ فارس و درياي خزر قرار گرفته است، اظهار داشت: اين موقعيت در بين كشورهاي جهان بي‌نظير بوده و باعث كسب رتبه دوم انرژي در جهان پس از روسيه شده و پيدا شدن حوزه وسيع نفتي در درياي خزر نيز موقعيت ذخيره نفتي ايران را تا دومين كشور نفتي جهان بالا كشانده و بعيد به نظر نمي‌رسد كه تا چهار سال آينده به رتبه نخست دارندگان انرژي در جهان برسيم.

معاون وزير دفاع دستيابي به فناوري پهپادها، ساخت ماهواره‌ها، بالابرنده‌ي ماهواره، موشك، ايستگاه‌هاي دريافت و كنترل، فناوري سلول‌هاي بنيادين، نانو و انرژي هسته‌اي را مرهون نظام مقدس جمهوري اسلامي و بركت خون شهداي انقلاب دانست و تصريح كرد: ايران كشوري بود كه در دوران دفاع مقدس حتي توانايي توليد سيم خاردار را نداشت و رسيدن به اين جايگاه علمي گواهي بر اين ادعا است.
 
وي با يادآوري اينكه آموزش و دكترين نظامي كشور بر پايه دكترين دفاعي طراحي شده است، افزود: نيروهاي مسلح علاوه بر به كارگيري پهپادها، در امور پدافندي و شناسايي از اين فناوري در ديتابرداري و ترسيم نقشه نيز استفاده مي‌كنند که بحمدلله کشور ما نيز به اين توانمندي دست يافته است.

امير نامي تاكيد كرد: سهم ايران از درياي خزر امروز با پيش از انقلاب از لحاظ سطح دريا هيچ تغييري نكرده و از لحاظ بهره‌برداري از بستر نيز به بيش از 21 درصد افزايش يافته و تقريبا داراي بيشترين سهم در کشورهاي حاشيه آن است اما دشمن سعي دارد با استفاده از ناآگاهي جوانان با تبليغات و هجمه رسانه‌اي عليه جمهوري اسلامي ايران عمليات رواني انجام داده و مسئله را به عکس جلوه دهند.

رئيس سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح با بيان اينکه ايران جزو 10 کشوري است که توانايي بهره‌برداري از تجهيزات ديجيتال و رقومي نقشه‌برداري را دارد، اظهار داشت: امروز تمام نقشه‌هاي برداشته شده در کشور به صورت رقومي است و نقشه رقومي اين حسن را دارد که 270 لايه اطلاعات را روي خود جاي دهد و به بستر (GIS) جي اي اس تبديل شده و براي مديران تمامي زمينه‌ها مورد استفاده است.

وي با اشاره به دستيابي ايران به فناوري ماهواره ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران به علت داشتن تصاوير ماهواره‌اي قابل توجه در سطح جهان مي‌تواند اين بهره‌برداري را دو چندان کند و امروز تغييرات به سطح فضا هر روز و هر لحظه به نقشه‌ها منتقل مي‌شود خوشبختانه جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه تجهيزات ويژه و توانمندي قابل ملاحظه‌اي در جهان دارد، اين در حالي است که کشورهايي که هنوز از فناوري آنالوگ استفاده مي‌کنند، به هيچ وجه امکان‌پذير نيست.

امير نامي با يادآوري اينکه قصد غرب از اعمال تحريم عليه جمهوري اسلامي ايران تحميل اهرم فشار به کشورمان است، تصريح کرد: تا پيش از  تحريم‌ها، اعتمادي به ساخت و توان داخلي نداشتيم اما اين اقدام غرب فرصتي براي پي‌ بردن به توانمندي‌هاي بومي در کشور و باور استعداد ايراني شد که البته تقويت اين باور در اذهان عمومي جاي کار باقي است.

وي ايرانيان را انسان‌هايي خلاق،‌ توانا و دانشمند که در شرايط سخت بهتر توانايي خود را به نمايش مي‌گذارند، خواند و افزود: در حقيقت مردان و زنان جمهوري اسلامي ايران مردان و زنان روزهاي سخت هستند و اين امر در دوران دفاع مقدس به خوبي مشهود بود.

معاون وزير دفاع با يادآوري اينکه تا پيش از انقلاب اسلامي بيش از سه و نيم ميليون کيلومتر طي کمتر از دو قرن (168 سال) از خاک كشور به علت ناتواني حکام وقت از کشور جدا شد،‌ خاطر‌نشان کرد: آخرين جدايي‌ها از خاک ميهن در زمان پهلوي اول و بحرين در زمان پهلوي دوم بود اما پس از انقلاب پيروزمند اسلامي با وجود ائتلاف غرب و شرق در پشتيباني همه جانبه از عراق براي تهاجم عليه کشورمان به لطف خدا حتي يک سانتي‌متر از اين خاک هم از دامن ميهن جدا نشد و ايثار جوانان غيور ميهنمان در اين دوران انقلاب اسلامي را براي قرن‌ها بيمه کرد.
 
رئيس سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح تاکيد کرد: از زماني که تحريم عليه کشورمان آغاز شده است، نزديک به 500 تا 550 درصد پيشرفت در فناوري‌هاي بومي و جديد در کشور داشته‌ايم.

وي چاپ بدون محدوديت دلار از سوي آمريکا و رژيم صهيونيستي را امري تاسف‌برانگيز در جامعه جهاني خواند و اظهار داشت: اين عدم نظارت صحيح بانک جهاني براي در اختيار قرار دادن سکان اقتصادي در دنيا در دست اين کشورها هم نتوانسته جريان انقلاب اسلامي و در راس آن جمهوري اسلامي ايران را از حرکت باز دارد.

امير نامي ادعاهاي اخير غرب عليه حق مسلم ايران در استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي را اقدامي غير‌اخلاقي ارزيابي کرد و افزود: استناد به مدارک غير‌مستدل و نقشه‌هاي غير معتبر بيانگر اين است که غرب فقط قصد بهانه جويي دارد اما اين کارها بسيار غير‌منطقي به شمار مي‌رود زيرا مقام معظم رهبري (مدظله العالي) درباره منع دستيابي به سلاح اتمي دستوري واضح داده‌اند و علاوه بر اينکه در نيروهاي مسلح اين يک دستور قاطع محسوب مي‌شود براي تمام مسلمانان هم واجب شرعي به شمار مي‌آيد اما متاسفانه غرب هنوز به درک صحيحي از اين مطلب نرسيده است.

وي دليل اصلي اين اقدامات غرب را ترس آنان از رسيدن ايران به توانمندي‌هاي که قدرت نفي غرب را در پي دارد دانست و تصريح کرد: ايران اسلامي با دستيابي به اين فناوري‌ها به دنيا نشان مي‌دهد که راه رسيدن به سعادت دنباله‌روي از غرب نيست و مي‌توان با استقلال و خود اتکايي به بالاترين درجات افتخار دست يافت و تا زماني که جمهوري اسلامي ايران روي اصول عدالت و حق ايستادگي مي‌کند،‌ شاهد سنگ اندازي‌هاي و بهانه جويي‌هاي مستکبران خواهيم بود.

معاون وزير دفاع با يادآوري اينکه بيش از 60 درصد رسانه‌هاي جهان امروزه در اختيار رژيم صهيونيستي قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به اينکه رژيم صهيونيستي همواره سعي دارد از هر طرف که مي‌تواند به اسلام ضربه بزند و کشتار مسلمانان در ميانمار، بحرين و سوريه يا توطئه‌هاي اين رژيم جنايتکار صورت مي‌گيرد.

گفتگو از: مرضيه ارجمندي

انتهاي پيام/
برچسب ها: پهپاد ، وزارت دفاع ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار