مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اعلام کرد: استان تهران با دارا بودن 20 درصد جمعیت کشور و مساحت نسبتا کم، در مقایسه با دیگر استان های کشور، از سرانه فضای سبز کمی برخوردار است و ساخت و ساز های بی رویه در حال نابودی حیات سبز این استان است.

ˈغلامعباس عبدی نژاد درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارداشت: سرانه 20 متر مربعی فضای سبز تهران در مقایسه با حداقل استاندارد جهانی (25 مترمربعی) پایین است و این میزان در فیروزکوه با سرانه 1/8 متر مربعی بسیار ناچیز بوده و تلاش مضاعفی را برای بهبود می طلبد.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در مقوله صیانت از درختان، جنگل ها و توسعه فضای سبز در باغات، افزود: اگر در مناطقی از تهران نظیر سرخه حصار، سوهانک، لویزان و . . . کاشت درخت صورت نمی گرفت، تاکنون ساخت و سازهای بی رویه به نابودی حیات سبز در این مناطق انجامیده است.

وی از آمادگی کامل این نهاد برای در اختیار نهادن عرصه به دهیاری ها و بخشداری ها به منظور ایجاد بوستان های روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد: به این منظور زمین های لازم از سوی منابع طبیعی در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت تا طبق ضوابط و مقررات خود در اختیار روستائیان قرار دهد.

عبدی نژاد تصریح کرد: توسعه و فرهنگ سازی ایجاد فضای سبز علاوه بر افزایش سطح آبهای زیرزمینی، حفظ و صیانت مناطق و کوتاه نمودن دست متجاوزان، مانع از توسعه بی رویه و ناموزون شهرها می شود.

وی با اشاره به بند ج ماده 147 قانون پنجم توسعه، اذعان داشت: عرصه ها و اراضی در اختیار منابع طبیعی چنانچه در حوزه حریم شهرها و شهرک ها قرار داشته باشد، قابل واگذاری به شهرداری ها است.

این مقام مسؤول ادامه داد: البته تحقق این مهم در قالب تعریف طرح است و بنا بر ماده 3 قانون، مالکیت آن بر عهده دولت و بهره برداری از آن توسط شهرداری ها انجام خواهد پذیرفت.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: درخواست طرح های توسعه ای خدماتی و یا در زمینه پسماند نیز در اراضی و عرصه های متعلق به منابع طبیعی در خارج حریم شهرها، تعریف آن در قالب طرح و لحاظ کردن مسائل زیست محیطی امکانپذیر است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.