مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: طرح مدیریت پایدار منابع آب و خاک ˈحبله رودˈ، توسعه روستایی و استفاده بهینه از منابع طبیعی با مشارکت های مردمی را هدف قرار داده است.

ˈغلامعباس عبدی نژادˈ درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارداشت: یکی از موانع موجود در مدیریت جامع و یکپارچه، ضعف مشارکت مردم در برنامه های توسعه است و برنامه های توسعه بدون مشارکت مستمر ذینفعان آن تهیه و اجرا می شود.

وی گفت: متخصصان و صاحبنظران توسعه معتقدند که ضامن موفقیت هر طرح و برنامه ای مشارکت ذینفعان آن طرح و برنامه است و دستاورد اصلی توسعه را رسیدن به مدیریت مشارکت مدار می دانند.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران افزود: با وجود تلاش های عدیده ای که در مسیر دستیابی به مشارکت نهادینه مردم در حوزه های آبخیز صورت گرفت، مکانیزم اجرایی مشخصی در این زمینه در کشور تدوین نشده است.

وی تصریح کرد: طرح مدیریت پایدار منابع آب و خاک حبله رود به دنبال دستیابی به این مهم یعنی تعیین و تعریف الگوی جلب مشارکت نهادینه مردم و حرکت به سمت ایجاد مدیریت مشارکت مدار در برنامه های حفاظت آب و خاک کشور است.

عبدی نژاد خاطرنشان کرد: هدف اصلی این طرح دستیابی به الگوهای مناسب برنامه ریزی، مدیریت، اجرا، بهره برداری و پایش و ارزشیابی منابع آب و خاک در حوزه آبخیز حبله رود و تعمیم و توسعه نتایج حاصله از آن به برنامه ملی حفاظت منابع طبیعی از طریق مشارکت مردم در مدیریت حوزه های آبخیز کشور است.

وی ادامه داد: فاز نخست مدیریت پایدار آب و خاک (SMLWR) بر اساس برنامه مشترک میان دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) از سال 1376 در حوزه آبخیز حبله رود با مساحت یک میلیون و 200 هزار هکتار به عنوان منطقه پایلوت آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران اذعان داشت: در این راستا چهار پروژه با چهار سند مجزا طراحی شد که در آن، یک پروژه به عنوان پروژه هماهنگی یا چتر (با هدف تحقق هماهنگی کلی و برنامه ریزی راهبردی در حوزه) و سه پروژه دیگر شامل آبخیزداری، بیابانزدایی و آبیاری و کشاورزی که هر یک در پایلوت های کاری مشخص کارهای اجرایی خود را آغاز کرده اند، تعریف شده است.

وی گفت: در شروع فاز نخست طرح مقرر شد در هشت روستای نمونه واقع در استان تهران طرح متمرکز شود و در استان سمنان 9 روستای نمونه و سه مرتع انتخاب شد که عمده فعالیت ها در بخش بیابان زدایی و آبخیزداری متمرکز بوده است.

عبدی نژاد افزود: در خصوص پروژه آبیاری و کشاورزی، عمده فعالیت ها معطوف به دشت گرمسار شد.

وی با اشاره به راهبرد جلب مشارکت مردم، خاطرنشان کرد: برای تحقق مشارکت ها به منظور دستیابی به اهداف طرح حبله رود از روش ˈP.R.Aˈ که عبارت از ارزیابی مشارکتی روستایی است و روش های برانگیختن جوامع در فرآیند تصمیم سازی، برنامه ریزی و اجرا همراه با نگهداری را شامل می شود، استفاده شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران تصریح کرد: مشارکت در تصمیم گیری، سهیم شدن در مسؤولیت و داشتن اختیارات را می توان مهمترین خصیصه و نمودار مشارکت راستین دانست که در آن، مردم به گفت وشنود می پردازند، مفهوم مسؤولیت جمعی را فرا می گیرند و چگونگی کاربرد مطلوب اختیارات را در جامعه محلی فرا می گیرند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با انجام دقیق و برنامه محور این مهم، دستیابی به بهره برداری بهینه از مواهب طبیعی با مشارکت های مردمی، انسجام سازمانی و هماهنگی بین بخش ها و نیل به یک الگوی پایدار برای استفاده در دیگر نقاط و مناطق کشور اجرایی شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.