اعلام قطع رابطه سیاسی ایران و انگلیس، راه اندازی شبکه پیام سیما، شکست «عباس میرزا» نایب السلطنه از قوای روسی، کشف تنگه ماژلان در امریکای جنوبی، اختراع لامپ برق توسط «توماس آلوا ادیسون» و ... از مهمترین رخدادهای امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1شنبه 30 مهر 1391 خورشیدی برابر با 5 ذی الحجه 1433 هجری و 21 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اعلام قطع رابطه سیاسی ایران و انگلیس (1331 ش)

در روز سی مهر 1331، قطع رابطه سیاسی ایران و بریتانیا پس از تصویب هیئت وزیران تسلیم کاردار سفارت انگلستان در تهران شد و دکتر سید حسین فاطمی وزیر امور خارجه وقت دولت مصدق، آن را اعلام کرد. علت قطع رابطه ایران با انگلستان، بی‌اعتنایی لندن به خواست‌های ملت ایران در احقاق حقوق خود به ویژه در ملی کردن صنعت نفت عنوان گردید. پس از ده‌ها سال نفوذ بی‌حد و حصر استعمارگران انگلیسی در حکومت ایران از دوران قاجار تا پهلوی، این نخستین بار بود که به حضور انگلستان در ایران، اگرچه به شکل ظاهری، پایان داده شد. هرچند انگلستان، پس از کودتای 28 مرداد 32 بار دیگر در کنار آمریکا، سیاست‌های قبلی خود را در پیش گرفت.

صدور قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره جنگ ایران و عراق (1361 ش)
بنا به تقاضای عراق، موضوع جنگ برای اولین بار با عنوان تبعات طولانی شدن منازعه مسلحانه بین ایران و عراق، در دستور کار سی و هفتمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت. مجمع عمومی در 30 مهر 22 با 119 رأی موافق، 1 رأی مخالف (جمهوری اسلامی ایران)، 15 رأی ممتنع و 20 غایب، قطعنامه 37/3 را تصویب کرد که مهم‌ترین اقدام مجمع در قبال جنگ ایران و عراق به حساب می‌آید. عنوان این قعطنامه خود حاکی از آن بود که آنچه مجمع را وادار به صدور قطعنامه کرد ادامه منازعه است و نه شروع جنگ و تجاوز. همچنین تا زمانی که عراق در داخل خاک ایران پیشروی کرده بود، مجمع، سکوت و انفعال اختیار کرده بود ولی با آزادسازی خرمشهر و عقب‌نشینی و شکست سهمگین رژیم بعث، مجمع به فکر صدور قطعنامه افتاد. وجود تنها یک رأی مخالف به قطعنامه مجمع، جمهوری اسلامی ایران را به کلی از مجمع، در خصوص جنگ عراق با ایران، ناامید کرد.

راه اندازی شبکه پیام (تله تکست) سیما (1374 ش)
تله تکست در ایران با نام شبکه پیام سیما در 30 مهر 1374 با پخش روزانه یک ساعت برنامه به صورت ویدیو تکست کار خود را آغاز کرد. به تدریج با تجهیز گیرنده های تلویزیونی به رمزگشا تله تکست به طور 24 ساعته به دو زبان فارسی و انگلیسی پخش می‌شود.

شکست «عباس میرزا» نایب السلطنه از قوای روسی در نبرد اصلاندوز (1228 ق)
با تجاوز قوای روسی به شمال کشور، عباس میرزا، ولیعهد فتحعلی شاه قاجار به مقابله با آنان برخاسته و آن‌ها را شکست داد. پس از مدتی، بین سپاهیان ایران و روس در محلی به نام اصلاندور در کنار رودخانه‌ی ارس جنگی روی داد که به شکست ایران انجامید. فتحعلی شاه که خطر را نزدیک می‌دید، تقاضای صلح کرد و روسیه نیز که گرفتار جنگ با ناپلئون بود از این تقاضا استقبال نمود. درنتیجه، قراردادی که به پیمان گلستان معروف است منعقد شد و به موجب آن، همه‌ی ولایاتی که تا آن تاریخ در تصرف روس‌ها بود به اضافه‌ی قره باغ، شروان، باکو، دربند ودیگر مناطق به مالکیت دولت روس درآمد.

درگذشت آیت اللَّه «محمدحسین غروی اصفهانی» معروف به کمپانی (1361 ق)

شیخ محمدحسین غروی اصفهانی معروف به کمپانی در دوم محرم سال 1296 قمری در کاظمین دیده به جهان گشود. وی دروس سطح را نزد شیخ حسن تویسرکانی فرا گرفت؛ آن گاه از محضر آقاسیدمحمد فشارکی اصفهانی و حاج آقا رضا همدانی بهره برد واز شاگردان آخوند ملامحمد کاظم خراسانی گردید. آیت اللَّه کمپانی علاوه بر نبوغ و تبحّرش در فقه و اصول؛ در کلام، تفسیر، حکمت، تاریخ، ادب، عرفان و سایر علوم نیز مهارت داشت ولی در تدریس فلسفه شهرتی خاص داشت. حضرات آیات عظام سید محمد حجت کوه‌کمره‌ای، سیدمحمدهادی میلانی، سیدابوالقاسم خویی، سید عبدالاعلی سبزواری، محمدتقی بهجت فومنی و محمدرضا مظفر از جمله شاگردان این عالم ربانی می‌باشند.
ایشان در فلسفه، حکیمی عرفانی مشرب و در اخلاق، مخزن اسرار بود و در سیر و سلوک به مقام شهود رسیده بود. از همه بریده و به دوست پیوسته بود. معروف است که حدود 12 سال ازدرس و بحث کناره گرفت و به سیر و سلوک پرداخت. از این عالم بزرگوار بیش از 10 کتاب و رساله بر جای مانده است. که برخی از آن‌ها عبارتند از: الاجتهاد و التقلید و العِداله، اُرجوزَةٌ فی الصوم، الانوارُ القُدسیّه، تُحفةُالحکیم، دیوان اشعار، نَهایةالدِّرایة فی شرح الکفایة و منظومه‌ای در اعتکاف. وی سرانجام در سپیده دم پنجم ذیحجه سال 1361 ق بر اثر سکته قلبی در 65 سالگی درگذشت و پیکر پاکش در کنار مقبره علامه حلی در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

تولد شیخ «محمد غزالی» دانشمند بزرگ مصری (1335 ق)
در تاریخ 1334 ه. ق. در یک خانواده ساده و متدین در روستای «نکلاالعنب» واقع در استان بحیره، کودکی دیده به جهان گشود که بعدها به عنوان یکی از متفکرین بزرگ جهان اسلام معروف و مشهور شد. پدرش شیخ احمد السقا که یکی از تجار روستا به شمار می‌آمد و دوستدار رسول صلی‌الله علیه واله وسلم و آل رسول علهیم‌السلام بود. غزالی با پشتکار و کوشش، پس از چهار سال تحصیل در 1360 ه. ق در سن 26 سالگی، از دانشگاه الازهر فارغ‌التحصیل و در دانشکده اصول دین و مرکز بررسی‌های عربی و اسلامی دانشگاه الازهر مشغول به تدریس و فعالیت علمی شد. همچنین سالیانی چند، ریاست شورای معارف اسلامی دانشگاه عبدالقادر را به عهده داشت و به عقیده صاحبنظران، اعتبار این دانشگاه در دوره‌های فوق‌لیسانس و دکترای رشته‌های فرهنگ اسلامی، مبانی دین و شریعت اسلام و... بیشتر مرهون کلاس‌های درس غزالی بوده است.

کشف تنگه ماژلان در امریکای جنوبی توسط «ماژلان» دریانورد پرتغالی (1519 م)
سفر تاریخی دور دنیای «ماژلان» دریاسالار و کاشف بزرگ «پرتغالی - اسپانیایی» آغاز شد. در این روز ماژلان با جلب حمایت چارلز پادشاه اسپانیا با 5 کشتی از بندر «سان لوکار» در اسپانیا عازم سفر شد در 29 نوامبر 1519 نزدیکی «پرنامبوکو» به آمریکای جنوبی رسید و در 21 اکتبر 1519 تنگه ماژلان را کشف کرد.

تولد «آلفرد نوبل» دانشمند سوئدی و مخترع دینامیت (1833 م)
آلفرد برنارد نوبل (۲۱ اکتبر ۱۸۳۳، استکهلم، سوئد – ۱۰ دسامبر ۱۸۹۶، سان‌رمو، ایتالیا) شیمی‌دان، مهندس، مبتکر و اسلحه ساز سوئدی است که به عنوان مخترع دینامیت شناخته می‌شود. او از سال ۱۸۹۴ تا روز فوتش صاحب اسلحه سازی بزرگ بوفورس بود و در تغییر آن از یک کارخانه ذوب آهن به یک توپخانه سازی مدرن و یک کارخانه تولید مواد شیمیایی نقشی اساسی داشت. وی در آخرین وصیت نامه خود سرمایه حیرت انگیزش را برای تامین هزبنه‌های جایزهٔ نوبل اختصاص داد. عنصر شیمیایی نوبلیم به احترام او نام‌گذاری شده‌است.

اختراع لامپ برق توسط «توماس آلوا ادیسون» (1879 م)

بهره‌برداری گسترده از نیروی برق و اختراع لامپ الکتریکی به صورت امروزی، مربوط به مخترع معروف امریکایی توماس آلوا ادیسون است که بسیاری از اختراعات دیگر در زمینه تلگراف، تلفن و دستگاه گرامافون و عکاسی و فیلم‌برداری و... نیز مدیون اوست. ادیسون اختراعات زیادی داشت اما ساختن لامپ برقْ در 21 اکتبر 1879 م، بزرگ‌ترین اختراع او به شمار می‌رفت و همین ابداع بود که ادیسون را به اوج شهرت رساند. گرچه او در مدتی متجاوز از نیم قرن، با نهایت کارآمدی و فعالیت مشغول بود، اما هیچ یک از اختراعات و ابداعات دیگرش، تا این حد مهم و جالب و هیجان‌انگیز نبود.

برخی از رویدادهای 21 اکتبر
1790: در این روز که تب انقلاب هر لحظه در فرانسه بالا می‌رفت، مجلس نمایندگان این کشور طرح پرچم ملی این کشور مرکب از 3 رنگ را تصویب کرد.
1945: یکصد و 56 سال پس از انقلاب فرانسه و اعلام حقوق بشر، تازه در این روز (21 اکتبر 1945) زنان این کشور این حق را به دست آوردند که در انتخابات شرکت کنند؛ رای بگیرند و رای بدهند.
1966: براثر سقوط یک توده بزرک زغال سنگ و غلطیدن آن روی یک دبستان در «ابرفان ولز (انگلستان) 116 کودک و 28 بزرگسال کشته شدند.»
2004: با ایجاد شعبه «چری» - کارخانه اتومبیلسازی چین در مالزیا موافقت شد. این نخستین جهش اتومبیلسازی چین به خارج از این کشور بود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.