7و نیم تن برنج از یک هکتار مزارع شهرستان مرودشت به شیوه آبیاری نواری قطره ای برداشت شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس کارشناس مسئول برنج جهاد کشاورزی استان فارس گفت : متوسط برداشت برنج در استان فارس در هر هکتار 5 تا 7 تن است که در این روش برداشت محصول در هر هکتار نسبت به شیوه غرقابی نیم تن بیشتر است .

زارعی افزود : استفاده از این شیوه ،کاهش 50 درصدی مصرف آب و مقاومت بیشتر ساقه برنج در برابر باد را به همراه داشته است .

رییس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان فارس گفت : این طرح پس از 4 سال تحقیق و پژوهش در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در فارس اجرا شده است.

صوفی گفت : در این شیوه بجای آبیاری غرقابی، مزارع برنج به صورت قطره ای روزی 2 ساعت آبیاری می شوند .

در آبیاری غرقابی زمین کشاورزی همیشه پر از آب است.

در سال زراعی جاری بیش از 38 هزار هکتار از مزارع استان فارس زیر کشت شلتوک برنج رفته و پیش بینی می شود 190 هزار تن شلتوک برداشت شود .

مهرزاد خرد رییس جهاد کشاورزی استان فارس می گوید: در حال حاضر برای کشت برنج در استان فارس یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب مصرف می شود که با اجرای طرح آبیاری نواری قطره ای سالانه 600 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می شود .

80 درصد برنج استان فارس چمپای قصر الدشتی است و رقم های شفق ،کادوس ،سجر و ارقام اصلاح شده سازندگی و درودزن هم در فارس کشت می شود.

شهرستان های مرودشت ، سپیدان ، رستم ، ممسنی ، فیروز آباد ، جهرم ، قیر و کارزین و پاسارگاد از جمله مراکز مهم کشت شلتوک برنج در فارس اند.

کشت برنج در استان فارس از اواسط خرداد ماه آغاز می شود و آخر تیرماه به پایان می رسد و برداشت برنج در استان فارس نیز از مهر آغاز می شود و تا پایان آبان ماه ادامه دارد./س


برچسب ها: فارس ، برنج ، آبیاری ، نواری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.