راشد غنوشی رهبر جنبش النهضه تونس پنجشنبه شب در صفحه فیس بوک خود نوشت صلاح کرکر یکی از بنیانگذاران جنبش جریان اسلامی تونس( ام ای تی) که بعدها النهضه نام گرفت در سن شصت وسه سالگی درگذشت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری فرانسه، کرکر از عواقب ناشی از سکته مغزی سال 2005 رنج می برد.

وی در آن زمان برای فرار از سرکوب حکومت زین العابدین بن علی رئیس جمهوری پیشین تونس علیه النهضه در فرانسه در تبعید بسر می برد.

صلاح کرکر پس از انقلاب ژانویه دو هزار و یازده به تونس بازگشته بود. حزب او یک سال پیش پس از انتخابات مجلس ملی موسسان به قدرت رسید.

کرکر که در زمان حبیب بورقیبه رئیس جمهوری اسبق تونس به مرگ محکوم شده بود در اواخر دهه هزار و نهصد و هشتاد از فرانسه پناهندگی سیاسی گرفته بود.

 در سال 1993 ، پاریس حکم اخراج او را به سمت تونس صادر کرده بود اما به سبب وضع پناهنده سیاسی که او در فرانسه از آن برخوردار بود ، نتوانست آن را اجرا کند.

دستگاه قضایی فرانسه او را دربازداشت خانگی قرار داد و این بازداشت تا زمان سقوط بن علی ادامه داشت.

جنبش جریان اسلامی تونس ( ام ای تی) در سال 1981 به ویژه با مشارکت غنوشی و کرکر در مخالفت با سیاست لائیک حکومت بورقیبه تاسیس شد و سپس در سال هزار و نهصد و هشتاد و نه النهضه نام گرفت.
برچسب ها: صلاح ، کرکر ، درگذشت ، حزب ، النهضه ، تونس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار