اولین و تنها بانک اهداء‌کنندگان سلول‌های بنیادی منطقه مدیترانه و خاورمیانه با 14 هزار نمونه در بیمارستان شریعتی تهران قرار دارد.

دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیرعلمی سمینار پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  بانک اهداء سلول‌های بنیادی ایران برای اولین بار در منطقه مدیترانه و خاورمیانه ایجاد شده و به عضویت بانک جهانی BMDW درآمده است.

وی ادامه داد: تاکنون چهارده هزار نفر در بانک اهداء کنندگان سلول‌های بنیادی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد HLA خون بیش از سه هزار نفر از آنها مورد بررسی قرار گرفته و در سیستم کامپیوتری وارد شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: با توجه به کوچک شدن خانوارها در جهان تعداد دهنده‌های سلول‌های بنیادی بیماران که معمولا باید خواهر یا برادر تنی باشند، کاهش یافته و بانک اهداء کنندگان سلول‌های بنیادی با هدف یافتن HLA خون‌های سازگار در بین غیر خویشاوندان است.

وی خاطرنشان کرد: اولین پیوند سلول‌های بنیادی غیرخويشاوند سه ماه گذشته در این بانک و برای اولین بار در سطح منطقه انجام شد که نتایج آن موفقیت آمیز بوده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار