پایتخت کویت امروز جمعه در پی دستور دادستانی این کشور برای بازداشت سه روزه سه تن از نمایندگان سابق پارلمان، به صحنه تجمع مخالفان تبدیل شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه الجزبره، به گفته محمد الجمعه، وکیل مدافع سه نماینده سابق مخالف به نامهای فلاح الصواغ، بدر الدهوم و خالد الطاحوس، این سه تن نیمه شب پیش از آنکه به بازداشتگاه انتقال یابند، به اتهام برهم زدن اوضاع کشور، نه ساعت بازجویی شدند.

دادستانی کویت همچنین مدت بازداشت چهار فعال مخالف را که دوشنبه در درگیریهای پلیس و معترضان در پی تظاهرات گسترده دستگیر شدند،تا سه روز دیگر تمدید کرد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که صدها تن از طرفداران مخالفان و نمایندگان سابق پارلمان کویت برای ابراز همبستگی با فعالان و مخالفان بازداشت شده، در مقابل وزارت دادگستری این کشور در پایتخت تجمع کردند.

سخنرانان در این تجمع با نقض خط قرمز دیرینه، به طور مستقیم شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت را خطاب قرار دادند و به وی هشدار دادند هر گونه اصلاحات در قانون انتخابات منجر به اعتراضات خیابانی و هرج و مرج خواهد شد.

آنها همچنین درباره تبدیل شدن کویت به کشوری با حکومت استبدادی هشدار دادند و اعلام کردند با این مسئله مقابله خواهند کرد.

کویت حدود نیم قرن پیش برقراری دموکراسی در کشور را پذیرفت، اما به موجب قانون اساسی کویت انتقاد از حاکم این کشور غیرقانونی است. امیر کویت از اختیارات گسترده ای برخوردار است و باید از خاندان آل صباح باشد که بیش از دویست و پنجاه سال است بر این کشور حکومت می کنند.

کویت از بیستم ژوئن که دادگاه عالی این کشور پارلمان تحت کنترل مخالفان را منحل کرد، درگیر تنشهای سیاسی داخلی شده است.

همچنین این دادگاه در حکم خود، پارلمان کشور را که طرفدار دولت است و سال دو هزار و نه انتخاب شده است، مجاز به ادامه فعالیت پس از انحلال کرد. این پارلمان ماه دسامبر در پی اعتراضات خیابانی و مطرح شدن اتهامات در خصوص فساد مالی نمایندگان، منحل شده بود.

با اینهمه، پارلمان کویت دو هفته پیش دوباره منحل شد، اما دولت تاکنون موفق نشده است تاریخی برای برگزاری انتخابات آتی پارلمانی تعیین کند. این در حالی است که اتهاماتی مطرح شده است مبنی بر اینکه دولت قصد دارد قانون برگزاری انتخابات را برای دستکاری در نتایج انتخابات تغییر بدهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار