یکی از مهمترین وظایفی که بدن انسان باید هر روز چندین نوبت انجام دهد هضم و جذب مواد غذایی است.

دکتر داریوش محمدپور، کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  یکی از راه های هضم غذا به این صورت است که غذا به آرامی و به دور از استرس مصرف شود خوب جویدن غذا برای بهبود عمل بلع و هضم و جذب غذا و پیشگیری از ناراحتی های گوارشی امری حیاتی و الزامی است و به همین دلیل باید عمل جویدن حداقل 17 بار برای هر لقمه انجام شود.

این کارشناس تأکید کرد: مدت زمان صرف غذا باید بین بیست دقیقه تا نیم ساعت باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه غذاهای چرب، انواع سرخ کردنی ها دیرتر هضم می شوند افزود: بهتر است این غذاها درساعات پایانی شب مصرف نشوند و به جای آن از غذاهای سبک مانند نان و پنیر، میوه جات، سبزیجات استفاده شود.

محمدی پور در ادامه گفت: نوشیدن یک لیون شیر در هنگام خواب، در آرامش خواب فرد موثر است.

به گفته این کارشناس پیاده روی در حد معمول و آرام باعث افزایش گردش خون در دستگاه گوارش می شود و همین امر به هضم غذا کمک زیادی می کند.

وی همچنین در ادامه افزود: نوشیدن مایعات به همراه غذا باعث جلوگیری از هضم غذا شده و در صورت نیاز به مصرف مایعات، باید حداقل پس از صرف غذا اقدام به خوردن مایعات شود.

محمدی پور با اشاره به اینکه پرخوری یکی از مشکلات عمده افراد است، گفت: پرخوری عصبی باعث می شود غذا دیرتر هضم شود، همچنین این عمل موجب افزایش حجم معده و روده شده و بعضا ناراحتی های گوارشی را به همراه دارد.

در پایان این کارشناس تصریح کرد: مصرف غذاهایی که دارای فیبر زیادی هستند،مانند: سبزیجات، میوه جات و کربوهیدارت ها به هضم سریعتر غذا کمک می کنند./ح
برچسب ها: غذا ، هضم ، گوارش ، معده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار