برطبق آمارها و شواهد موجود، موارد ابتلا به بیماری سیاه سرفه در طی سالهای پس از انقلاب اسلامی کاهش قابل ملاحظه ای یافته که این امر نشان دهنده موفقیت بسیار چشمگیر ایران در کنترل سیاه سرفه بوده است.

احمدسراوانی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  سیاه سرفه یک بیماری حاد باکتریال دستگاه تنفسی است که درصورت ابتلا به آن، خطرات زیادی فرد مبتلا را تهدید می کند.

وی گفت: علت اصلی سیاه سرفه، کوکوباسیل گرم منفی بوردتلا پرتوسیس و در موارد نادری بوردتلاپارپرتوسیس است.

سراوانی افزود: نوجوانان و افراد بالغ مبتلا، در اغلب موارد به عنوان ذخیره اصلی سیاه سرفه عمل کرده و عفونت را به شیرخواران و نوزادان با سطح ایمنی کم منتقل می کنند.

وی تصریح کرد: علایم بیماری سیاه سرفه نسبتا شدید است و کیفیت زندگی فرد مبتلا را کاهش قابل ملاحظه ای می دهد، در عین حال در افراد با سابقه ابتلا به بیماری و یا واکسیناسیون به موقع و پوشش همگانی برنامه های ایمن سازی، مهمترین دلیل کاهش شیوع سیاه سرفه در ایران بوده است.

وی تصریح کرد: برطبق آمارها و شواهد موجود، موارد ابتلا به بیماری سیاه سرفه در طی سالهای پس از انقلاب اسلامی کاهش قابل ملاحظه ای یافته که این امر نشان دهنده موفقیت بسیار چشمگیر ایران در کنترل سیاه سرفه بوده است.

سراوانی خاطرنشان کرد: سیستم ثبت و گزارش دهی بیماری در کشور نقص های زیادی دارد، به همین دلیل در بسیاری از موارد نمی توان در خصوص بیماری های مختلف از جمله سیاه سرفه آمار چندان دقیقی دارد.

*واکسیناسیون موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از سیاه سرفه را 95 درصد کاهش می دهد

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پوشش همگانی برنامه های ایمن سازی به ویژه پوشش واکسیناسیون برعلیه بیماری های عفونی هدف گسترش قابل ملاحظه ای یافته است.

سراوانی با بیان اینکه واکسیناسیون مهمترین اقدام در پیشگیری از بسیاری از بیماری های عفونی همچون سیاه سرفه است، تأکید کرد: واکسیناسیون موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از سیاه سرفه را 95 درصد کاهش می دهد که به دنبال این کاهش، هزینه های مختلف ناشی از این بیماری به شدت افت می کند.

وی یادآور شد: در کشورهای با پوشش واکسیناسیون بالای 95 درصد مراقبت موضوعی است که باید در جهت درک تغییرات اپیدمیولوژیک بیماری و اعمال راهبردهای عملی در برنامه واکسیناسیون باشد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار