رئيس پژوهشكده علوم‌زمين سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور از تهيه نخستين نقشه خطرات لرزه‌اي كشور خبر داد و گفت : مرحله نخست آن تا آذر ماه به پايان خواهد رسيد.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا) ،مرتضي طالبيان افزود : تهيه نقشه خطرات لرزه‌اي كشور
از 3 سال پيش آغاز شده و هدف ان تهيه نقشه لرزه‌اي براي سراسر كشور است .
مرتضي طالبيان با بيان اين كه اين طرح در 4 مرحله انجام مي‌شود، يادآور شد: مرحله نخست آن در شمال‌شرق و شمال‌غرب كشور بوده كه در حال اجراست.
وي با پيش‌بيني اين كه تمام مراحل اين طرح تا 2 سال و 6 ماه ديگر به پايان خواهد رسيد، خاطرنشان كرد: گام بعدي اين طرح  در شرق ايران است و مرحله نهايي در منطقه زاگرس و جنوب غرب ايران خواهد بود.
رئيس پژوهشكده علوم‌زمين از اين نقشه با مزاياي فراوان نسبت به نقشه‌هاي موجود ياد كرد و گفت: ‌اين نقشه با دقت بسيار بالايي تهيه مي شود و اطلاعات جديدي را در زمينه‌هاي داده‌هاي زمين‌شناسي، داده‌هاي سيستم اطلاعات مكان (GPS)، نقشه‌برداري، دادهاي سن‌يابي و داده‌هاي پارينه لرزه‌شناسي به كارشناسان ارائه مي‌دهد.
وي با بيان اين كه با اجراي اين طرح علاوه بر اين كه نقشه گسل‌هاي فعال كشور براي نخستين بار در مقياس كشوري و در محيط سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS) تهيه مي‌شود، تاكيد كرد:درباره زمين‌لرزه‌هاي ايران سند جامعي تهيه خواهد شد كه حاوي اطلاعات جديد و پردازش شده مربوط به آنهاست.
طالبيان هدف از تهيه اين نقشه را نه پيش‌بيني زمين‌لرزه بلكه برآورد خطر در آينده بيان كرد و افزود: با استفاده از اين نقشه مي‌توان پيش‌بيني كرد در آينده در يك منطقه چه ميزان خطر زمين لرزه وجود دارد و طيف‌هاي پاسخ زمين لرزه چگونه خواهد بود.
رئيس پژوهشكده علوم‌زمين در ادامه با بيان اين كه با استفاده از اين نقشه نيز مي‌توان نحوه ساخت ساختمان‌ها را متناسب با موقعيت زمين يك منطقه طراحي كرد، افزود: مي‌توان نقشه را بررسي كرد و به اين نتيجه رسيد كه با توجه به نحوه پاسخ زمين به زمين لرزه در يك منطقه، ساختمان‌ها كوتاه يا بلند ساخته شود.
وي تاكيد كرد: قبلا اين اطلاعات به صورت موردي در سطح كشور تهيه مي‌شد اما با تهيه اين نقشه در سطح كشور براي نخستين بار اين كار به طور هماهنگ انجام مي‌شود.
برچسب ها: لرزه ، نقشه ، اکتشاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار