از نکات قابل توجه ، تعبیه وسایلی است که اسباب راحتی مدیر را فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران طراحی دکوراسیون اداری از بخش هاي مهمي برخوردار است از جمله:
 
لابی ( فضای انتظار)
در دسترس ترین فضا هنگام ورود ، مناسب ترین محل برای قرارگیری لابی است. لزوم شکل گیری چنین فضایی به این دلیل است که شخص هنگام ورود به فضای اداری بتواند با منشی یا بخش اطلاعات ارتباط داشته باشد و در صورت لزوم لحظاتی را منتظر بماند؛ در نتیجه در این فضا به میز منشی یا پذیرش و مبلمانی برای نشستن اشخاص نیاز است.
میز منشی باید به گونه ای باشد که او را به لابی و درب ورودی مشرف کند و تمامی وسایل مورد نیاز ولی در دسترس باشد ، به همین دلیل است که میز L شکل در این مورد بسیار متداول شده است چراکه این نوع میزها این قابلیت را دارند که در گوشه ای قرار گیرند و یک فضای نسبتاً خصوصی برای منشی ایجاد کنند. علاوه بر این فضای بیشتری برای قرارگیری وسایل مورد نیاز وجود دارد که با استفاده از یک صندلی چرخ دار دسترسی به این فضا به راحتی صورت می گیرد . در انتخاب یا طراحی صندلی منشی باید به راحتی و تناسب آن با استانداردهای پزشکی توجه داشت چراکه منشی ساعات زیادی را روی این صندلی سپری می کند از این جهت است که معمولاً این صندلی ها قابلیت تنظیم در جهات و زوایای مختلف را دارند.
وجود یک میز کوچک جهت پذیرایی از میهمان در فضای لابی پیشنهاد می شود همچنین استفاده از تزئینات جذاب و ترجیهاً موارد مرتبط با کاربری فضا به مشغول کردن ذهن مراجعه مراجعه کننده هنگام انتظار کمک می کند.
اتاق مدیریت
رسمی ترین مبلمان فضای اداری به این بخش اختصاص می یابد این فضا می بایست برای القای حس ریاست و مدیریت نسبت به فضاهای موجود شکیل تر و محلی مناسب برای پذیرایی از میهمانان مدیر باشد. میز مدیریت از لحاظ ابعاد بزرگتر از میزهای دیگر موجود در فضاهای اداری است تا بیان کننده بالاتر بودن سمت مدیر نسبت به دیگر پرسنل باشد. صندلی مدیریت همان ویژگی های صندلی منشی را دارد با این تفاوت که از لحاظ ظاهری شکیل تر و ترجیحاً بزرگتر است. مبلمان میهمان در فضای مدیریت معمولاً رسمی می باشد و به همراه یک میز پذیزایی که در جلوی میز مدیر قرار می گیرد. البته در فضاهایی که جایی برای اتاق کنفرانس و تشکیل جلسات وجود ندارد چنین فضایی در اتاق مدیریت پیش بینی می شود و این امر با قرار دادن یک میز کنفرانس چسبیده به میز مدیر امکان پذیر است ، البته باید توجه داشت که با وجود میز کنفرانس دیگر در نظر گرفتن مبلمان میهمان لزومی ندارد. نکته دیگر در طراحی اتاق مدیریت وجود قفسه (File ) و کتاب خانه است تا به فضا جلوه ای کاملاً اداری دهد.
از نکات قابل توجه ، تعبیه وسایلی است که اسباب راحتی مدیر را فراهم می کند. وسائلی چون بوفه کوچک شخصی ، دسترسی به سرویس بهداشتی شخصی و غیره که این عوامل در فضا ضرورتی ندارند و بسته به وسعت فضا و تمایلات شخصی استفاده کننده آن می باشد.

اتاق کنفرانس
این فضا به لحاظ کاربردی شرایط خاصی دارد که رعایت نکات خاصی را نیز می طلبد؛ نکاتی چون آکوستیک بودن فضا ، تنظیم نور محیط ، در صورت وجود ویدئو پروجکشن یا اسلاید و غیره. یکی از الزامی ترین مبلمان این فضا میز کنفرانس است که با توجه به تعداد نفراتی که برای استفاده از آن پیش بینی می کنیم و اندازه فضا ، شکل های مختلفی دارند.
این میزها معمولاً طوری طراحی می شوند که بخشی از آن برای نشستن مدیر یا رئیس جلسه بوده تا تسلط کامل به تمام افراد حاضر در اتاق کنفرانس را داشته باشد در نتیجه معمولاً دارای فرم مستطیلی ، T یا U شکل می باشند.میز U شکل این امکان را به ما می دهد که افراد زیادی پشت آن بنشینند زیرا در واقع از سه میز مستطین شکل تشکیل شده و امکان تسلط برای همه وجود دارد.
در مواقعی که تمایل رعایت سمت ها و برتری در تقدم و تاخر محل نشستن وجود نداشته باشد ، از میز گرد استفاده می کنیم .
در صورت لزوم استفاده از ویدئو پروجکشن یا دستگاه اسلاید باید دقت داشته باشیم که پرده نمایشگر باید در معرض دید همگان باشد و در صورت وجود پنجره از پرده های کلفت استفاده می شود تا هنگام نمایش فضا تاریک باشد.
برای آکوستیک کردن فضا از مصالح خاصی استفاده می شود ، چنانچه یک فضای مجزا برای اتاق کنفرانس وجود داشته باشد از دیوارپوش ها و سقف های کاذب آکوستیک استفاده می شود.
چنانچه فضای مجزایی وجود نداشته باشد می توان پارتیشن های عایق صدا را به کار برد. استفاده از رویه کوب های چرمی و چوبی به این مسئله کمک فراوان می کند.

اتاق پرسنل
این فضا ممکن است پذیرای کارمندان متعددی باشد که در عین حال که فعالیت متضاد دارند در کنار هم کار می کنند. برای جلوگیری از بروز مزاحمت و اخلال در کار باید برای هر یک فضایی نیمه خصوصی ایجاد کرد. از آنجا که تفکیک یک اتاق بزرگ به قسمت های کوچک تر تاحدی منطقی نیست نمی توان فصاهای کاملاً مجزا ایجاد کرد. در نتیجه توصیه می شود از پارتیشن های با ارتفاع کم استفاده شود.معمولاً مبلمان اداری مختص به این فضا چیدمان خاصی دارند که در زیر به چند نمونه از این چیدمان اشاره می شود.
L های به هم چسبیده
مدولار
شاخه ای با فایل مرکزی
شکل های دیگر که به طور معمول در فضاهای اداری مورد استفاده قرار می گیرند
تناسبات سبکی
تناسب سبک مبلمان امری بدیهی است که در قسمت مبلمان منزل به طور کامل به آن اشاره شده است. اما نکتۀ قابل توجه این است که تضاد سبکی در فضا های مجزا مانعی ندارد بلکه این تضاد خود به تفکیک فضا ها کمک بسزایی می کند. برای مثال اتاق مدیریت با طراحی و مبلمان کاملاً کلاسیک در کنار فضاهای دیگر که مدرن طراحی شده اند مانعی ندارد، بلکه این فضا را از بخش های دیگر مجزا می سازد.
نکتۀ دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که برای طراحی و تجهیز فضای اداری معمولاً از سبک مدرن استفاده می شود و اتاق مدیریت نیز کلاسیک طراحی می شود.
تناسبات با فضای مورد استفاده
اینکه مبلمان اداری چگونه انتخاب یا طراحی شود با فضای مورد استفادۀ آن ارتباط مستقیم دارد، رعایت استاندارد های مبلمان هر بخش در قسمت کاربری به طور کامل توضیح داده شده است، اما مبلمان اداری می تواند شکل ترکیبی هم داشته باشد و چگونگی استفاده از آن به فضای به کار رفته در آن، وابسته است.
به طور مثال در جایی که محدودیت فضا وجود دارد می توان از قفسه، کتابخانه و یا فایل به عنوان پارتیشن استفاده کرد و در واقع مبلمانی طراحی کرد که کاربرد چند منظوره داشته باشد.
نوع چیدمان مسئلۀ دیگری است که به شرایط فضا بستگی دارد. به عنوان مثال در فضای انتظاری که تعداد ارباب رجوع زیاد پیش بینی می شود و احتیاج به مبلمان متعددی است می توان از مبلمان دوطرفه استفاده کرد، چرا که پشت به هم نشستن مراجعین در چنین فضایی به دور از اشکال است.

کاربری خاص
از ابتدای تاریخ دکوراسیون و صنعت مبلمان تمامی استانداردها همچون استانداردهای معماری بر اساس مدولار بدن انسان بوده است، و تا به امروز این استانداردها رعایت می شوند که طراحان و صنعتگران مبلمان نیز از این استاندارد طبعیت می کنند. اما مواردی وجود دارند که ما را مجاب می کنند مبلمانی با شرایط خاص طراحی کنیم؛ به طور مثال ممکن است طراح ، مبل خود را برای قرار گرفتن در یک قسمت ویژه طوری طراحی کند که یک مبل معمولی به جهت فرم و اندازه ، در آن فضا کاریی نداشته باشد.

تأثیرات روحی روانی
نکتۀ قابل توجه در طراحی و انتخاب مبلمان اداری این است که هنگام ورود به چنین فضایی اداری بودن آن به خوبی القاء شود. برای چنین حسی هرگز نباید از رنگ های لطیف و بسیار روشن استفاده کرد؛ رنگ هایی مثل صورتی، نارنجی روشن، آبی آسمانی، سبزمغز پسته ای و رنگهای مشابه. رنگ مناسب چنین فضایی می تواند از گروه رنگ های خنثی باشد.
استفاده از فلز بهترین گزینه برای این فضا می باشد. رنگ مناسب برای مبلمان مدیریت مشکی و قهوه ای است که معمولاً با ترکیب رنگ قرمز یا رنگهای گرم جلوه بیشتری پیدا می کند.
استفاده از متریال هایی با مقاوت بالا الزامی است، چرا که این فضا ها به دلیل تردد زیاد مستهلک شده؛ به همین دلیل پارچۀ مبلمان اداری معمولاً مخمل ضخیم یا چرم انتخاب می شود. البته دلیل دیگر استفاده از چرم امکان نظافت آسان آن می باشد. در موارد زیادی نیز از مشتقات پلاستیکی برای پشتی و کفی صندلی ها استفاده می شود

برچسب ها: دکور ، بازار ، اثاث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار