عنصر آلومینیوم اضافی در بدن انسان می تواند عوارضی ایجاد کند که بهتر است با آن آشنا شوید.

مهندس محمد امین احمدی فقیه، عضو پژوهشکده علوم هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران و عنصر انجمن عناصر کمیاب ایران در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آلومینیوم در بدن انسان به عنوان عنصر فوق العاده کم مقدار غیر ضروری طبقه بندی می شود.

وی تصریح کرد: بدن انسان سدهای موثر و توانمندی برای خارج کردن آلومینیوم و عناصر سمی مشابه آن دارد ولی گاهی شرایطی به وجود می آید که این حفاظ ها طبیعی عمل نمی کنند.

احمدی فقیه گفت: آلومینیوم اضافی وارد شده به بدن در فرایند متابولیسم خود با عناصر کلسیم، فلوئور، آهن، منیزم، فسفر، استرانسیم در تقابل است و با افزایش و جذب آلومینیوم زیاد در بدن باعث کاهش جذب عناصر مفید دیگر و تغییر در اختلال در فعالیت بسیاری از آنزیم ها می شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: همچنین گزارش شده بسیاری از بیماری های مربوط به مغز در ارتباط با افزایش میزان آلومینیوم است.

** منابع پیدایش مسمومیت آلومینیوم

مهندس احمدی فقیه در ادامه عنوان کرد: بهتر است با منابع پیدایش مسمومیت با آلومینیوم آشنا شوید.

وی متذکر شد:منابع پیدایش مسمومیت با آلومینیوم عبارت است از آب آشامیدنی های آلوده، وسایل خانگی مورد استفاده و بهتر از همه موارد محلول های دیالیز در بیماران دیالیزی است و همچنین انواع داروها، کنسروها، پوشش های آلومینیومی،  اعضای مصنوعی در بدن هم از منابع دیگر پیدایش آلومینیوم هستند .

احمدی فقیه تصریح کرد: بیشترین مقدار ویژه آلومینیوم در بدن انسان و بافت مغز و استخوان، بافت عصبی و کلیه است .

این عضو پژوهشکده تاکید کرد: اندازه گیری آلومینیوم به علت میزان پایین آلومینیوم در موارد بیولوژیکی و مزاحمت های شیمیایی در تعیین مقدار آن ، روش های اندازه گیری از اهمیت بالایی برخوردار است و در سرم خون و مو انسان منابع انسانی جهت اندازه گیری و تشخیص میزان آلومینیوم است./ح
برچسب ها: آلومینیوم ، بدن ، دیالیز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار