وزیر دارایی و نفت لیبی در زمان انقلاب این کشور در گفتگو با سی ان ان تاکید کرد باید با گروههای مسلح در لیبی برخورد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، علی ترهونی درباره حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی گفت امیدوار بودم چنین اتفاقی نمی افتاد زیرا سفیر آمریکا در لیبی یکی از دوستان من و البته دوست مردم لیبی هم بود. البته او هرگز نگران امنیت خود نبود.

ترهونی افزود من درباره نتایج تحقیقاتی که درخصوص حمله به کنسولگری آمریکا شد اطلاعات زیادی ندارم و درباره صحت یا سقم آن هم مطمئن نیستم. من تا دسامبر گذشته سرپرست پست نخست وزیری بودم. وقتی که من دولت را به دکتر الکیب تحویل دادم، با اطمینان می توانم بگویم که ما هیچ شکل سازمان یافته ای از القاعده نداشتیم. البته افرادی هستند که تندرو هستند اما اینکه دقیقا چه اتفاقی در کنسولگری آمریکا افتاد و چه کسی سفیر آمریکا را ترور کرد و آیا این حمله بدون برنامه ریزی و خودجوش بود یا از قبل برای آن برنامه ریزی شده بود، من نمی دانم. در هر حال امیدوارم که دولت لیبی تلاش بیشتری برای روشن شدن حقیقت بکند. سفیر آمریکا کسی بود که واقعا به انقلاب لیبی باور داشت. البته دولت در حال تحقیق است اما فکر نمی کنم به اندازه کافی در این جهت تلاش بکند. باید توجه داشت که هنوز اوضاع به قدر کافی امن و آرام نشده است و لیبی هنوز ارتش ملی ندارد. در واقع ما هنوز در مرحله ای انتقالی هستیم و بسیاری از مردم و گروهها اسلحه دارند و ما نگهبان مرزی هم نداریم. دولت لیبی هنوز ساختاری بسیار ضعیف دارد و اگر هم بخواهد درباره رخدادی تحقیق کند این تحقیقات بسیار کند خواهد بود از این رو آمریکا نیز باید کمک کند.

این مقام سابق لیبی افزود ما دستاوردهای زیادی در انقلاب داشته ایم اما برای حفظ این دستاوردها نیاز است تا مسائل امنیتی حل شود. هم اکنون تلاشهای زیادی برای مهار شبه نظامیان وجود دارد. متاسفانه قتل سفیر آمریکا باعث شده است تا دیدگاه جهان درباره انقلاب لیبی تغییر کند. من خودم شخصا همیشه خواسته ام تا نه تنها تشکیل ارتش ملی و کنترل مرزها و امنیت داخلی را سرعت ببخشم بلکه همیشه خواسته ام تا معضل گردانهای مسلح در این کشور را حل کنم. البته بیشتر انقلابیون افراد خوبی هستند که به آزادی کشور کمک کردند اما مشکل اینجاست گروههای مسلحی وجود دارند که ما آنها را انقلابیون پس از آزادسازی کشور می نامیم. این گروهها که چندان هم زیاد نیستند هیچ کنترلی بر آنها وجود ندارد و معمولا در کار قاچاق تسلیحات هستند و باید با این گروهها برخورد کرد. اما انقلابیون واقعی خود می توانند بخشی از راه حل مسئله باشند. اینها تهدیدی جدی برای ثبات کشور است و ما باید این خطرات و تهدیدها را بشناسیم.
برچسب ها: لیبی ، مسلح ، وزیر ، دارایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار