شانه به شانه هم روی دو صندلی نشسته اند و بدون این كه حرفی با هم بزنند، منتظرند تا قاضی وارد شود

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد

قاضی دادگاه خانواده، وارد اتاق دادگاه می شود و هر دو بلند می شوند و پس از نشستن علت طلاق از هر دو پرسیده می شود.

داماد مدام تاكید دارد كه  ندارد ،ندارد ،ندارد  و زن هم تاكید می كند، مهریه حق است و باید پرداخت شود .

داماد، روز خواستگاری را یادش می آید، كه بزرگان دو خانواده بر روی تعیین میزان مهریه بحث می كردند و در نتیجه به گزاره مشتركی رسیدند كه  مهریه چه كسی داده است و چه كسی گرفته است .

مهریه ای كه داماد در زمان عقد تعیین كرده بود، حدود 500 سكه طلا می باشد كه در آن زمان حدود 120میلیون ریال بود و داماد توان پرداخت اش را داشت، اما امروز به 450 میلیون ریال رسیده است و پرداختن آن از توان داماد خارج است.

علاوه بر این، در بسیاری از شهرهای ایران داماد علاوه بر تعیین سكه به عنوان مهریه ،قطعه زمین یا خانه ای را نیز پشت قباله عروس می اندازد.

مهریه اقتصادی ترین بخش ازدواج برای زوجین محسوب می شود كه از سوی زوج به زوجه باید پرداخت شود.

در روایات اسلامی از مهریه به عنوان تكیه گاهی آرام بخش و اطمینان دهنده برای زن نسبت به آینده یاد شده، اما اكنون این باور وجود دارد این اهرم اطمینان، چالش های بسیاری را فراروی خانواده ها قرار داده و دورنمای مبهمی در ذهن دختران و پسران منتظر ازدواج ایجاد كرده است.

از یك سو دختران مهریه را پشتیبانی برای تضمین آینده زندگی مشترك خود می دانند و آن را اساسی ترین شرط قرارداد پیوند مقدس ازدواج می انگارند، كه هرچه مهریه بالاتر، تضمین زندگی مشترك محكمتر و از سویی دیگر برخی از پسران آن را یكی از موانع پیشروی تصمیم گیری عاطفی خود می پندارند.

قانون و روایات اسلامی، مهریه زن را  عندالمطالبه می داند و تاكید دارد چنانچه زن مهریه خود را طلب كند، مرد بایستی بی درنگ آن را پرداخت كند و قانون درباره موارد اختلافی در مبلغ مهریه، نیز مشخص كرده كه محاسبات اقتصادی مهریه برعهده دادگاه می باشد.

بر اساس قانون آیین مدنی، چنانچه مرد نتواند مهریه زن خود را پرداخت كند، روانه زندان می شود و به صورت معمول در چنین مواردی پس از مدتی، مهریه توسط محاكم قضایی قسطی و تقسیط خواهد شد.

زن می تواند بلافاصله پس از جاری شدن صیغه عقد، مهریه خود را مطالبه كند و اگر شوهر نتوانست آن را پرداخت كند، زن حق دارد همسر و زوجه خویش را راهی زندان كند.

زوج ها می توانند میان خود شرط بگذارند كه مهریه عندالاستطاعه پرداخت شود و دفاتر اسناد رسمی ازدواج نیز این شرط را باید ثبت كنند و مهریه را می توان به صورت ممكن الحال ، عندالمطالبه یا عندالاستطاعه قرار داد.

در مهریه ممكن الحال، به محض جاری شدن عقد نكاح، زوج مكلف است، مهریه را پرداخت كند و در این صورت زن می تواند تمكین نكند و مهریه عندالمطالبه كه رواج بیشتری در بین جوانان دارد و پرداخت مهریه به عهده همسر و هنگام مطالبه زن، مرد موظف به پرداخت آن می باشد.

مهریه عندالاستطاعه دارای بار حقوقی در ایران و فقه شیعه می باشد و در این مهریه پرداخت بر تعهد همسر می باشد و زمانی موظف به پرداخت مهریه خواهد بود، كه توان مالی آن را داشته باشد.

در نوع مهریه عندالمطالبه ثابت كردن عدم توان مالی برای پرداخت مهریه، بر عهده مرد می باشد، اما در عندالاستطاعه زن باید اثبات كند كه همسرش استطاعت پرداخت مهریه را دارا می باشد.

در مهریه عندالاستطاعه ممكن است زن هیچ گاه به مهریه قراردادی خود در زمان نكاح و زمان عقد نرسد، اما در عندالمطالبه امكان وصول آن برای زن آسان تر خواهد بود.

در شرط عقد مهریه عندالمطالبه مفهوم عندالاستطاعه را نیز به همراه دارد و در مهریه عندالمطالبه، چنانچه زوج ثابت كند قادر به پرداخت مهریه نخواهد بود و تقاضای اعسار می دهد و قانون از او می پذیرد و شرایط و تسهیلاتی برای پرداخت مهریه توسط زوج در نظر گرفته می شود.

اما با تغییر بهای سكه در بازار ،این نوسانات بر روی مهریه نیز تاثیر گذار می باشد و بحث عندالمطالبه مهریه به عندالاستطاعه تبدیل می شود و زوجه دچار مشكل خواهد شد.

این خسارات ناشی از وقوع طلاق بر پیكره جامعه وارد می شود و این در حالی است كه خانواده ها باید نسبت به تعیین قیمت مهریه آینده نگر باشند تا داماد توان پرداخت آن را داشته باشد./س

 

برچسب ها: ضرورت ، روزآمد ، مهریه ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.