مديرکل دفتر صنايع نساجي و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سالانه بيش از 2ميليارد و يکصد ميليون متر مربع انواع پارچه صنعتي و غير صنعتي در کشور توليد مي شود اما ظرفيت ها بيشتر است.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،مهدي اسلام پناه ابراز اميدواري کرد :با تسهيل شرايط ، حل مسائل نقدينگي و تامين ماده اوليه ، ظرفيت توليد افزايش يابد.
وي ظرفيت اسمي توليد پارچه مشکي چادري در کشور را 20 ميليون و 500 هزار متر مربع بيان کرد و افزود: با توجه به بيش از 70 ميليون مترمربع نياز داخلي ، 49 و نيم ميليون متر مربع کمبود داريم.
اسلام پناه با اشاره به اينکه در آينده اي نزديک توليد 5 ميليون مترمربع پارچه مشکي چادري در مدار قرار مي گيرد ، گفت : با توجه به نياز و مصرف بيش از 17ميليون قواره از اين پارچه در کشور ، همه اين عدد و رقم بسيار ناچيز است.
وي افزود : پارچه چادر مشکي به دلايل مختلف از جمله دانش فني ويژه رنگرزي ، خوشه هاي متفاوت و انواع نخ ها با ميکرون هاي مختلف، در طول سال هاي گذشته متن و حاشيه هاي گوناگوني داشته است.
اسلام پناه گفت: در مراکز تحقيق و توسعه  بنگاه هاي بزرگ صنعتي به فناوري رنگرزي و ميزان جذب رنگ در فيلامين پوليستر پارچه ها دست يافته ايم.
وي ابراز اميدواري کرد با برنامه اي که پيش بيني شده است در افق پايان برنامه پنجم و سرفصل تغيير هندسه اقتصاد صنعتي  بتوانيم در اين صنعت به خودکفايي برسيم.
اسلام پناه خواستار حمايت دستگاه ها و تغيير نگاه به عرصه نساجي شد و افزود: با توان بافت و دانش رنگرزي نه تنها مي توان نياز داخلي را رفع کرد بلکه مي توانيم يکي از صادر کنندگان پارچه مشکي باشيم.
وي با بيان اينکه در پايان برنامه پنجم اين نياز داخلي به بيش از 180 ميليون متر مربع مي رسد ، گفت: بايد به سرعت با سرمايه گذاري در توليد پارچه مشکي چادري از واردات و ارزبري سنگين آن جلوگيري کنيم.
اسلام پناه با تاکيد بر حمايت از افزايش توليد پارچه مشکي چادري گفت : بايد خوشه هاي بافندگي را کمک و بستر تامين مواد اوليه را بنيانگذاري کنيم.
وي گفت : تقاضاي داخلي پارچه در کشور بيش از 3 ميليارد و 240 ميليون متر مربع در سال است و 2 ميليارد و 100 ميليون متر مربع هم توليد مي شود.
مديرکل دفتر صنايع نساجي و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: قاچاق پارچه هم به صورت جدي مطرح است.

برچسب ها: چادر ، مشکی ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار