معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: هم اكنون 32 میلیون هكتار از اراضی كشور، بیابانی است كه بیش از شش میلیون هكتار آن را، كانون بحران تشكیل داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد
پرویز گرشاسبی، در جمع كارشناسان ایرانی و ژاپنی فعال در طرح احیای مناطق جنگلی و مرتعی بخش بازفت استان چهارمحال و بختیاری، موسوم به جایكا گفت: اختصاص ردیف اعتباری ملی، برای تسریع در اجرای عملیات بیابان زدایی از اقداماتی است كه سازمان جنگل ها و مراتع كشور با جدیت آن را پیگیری می كند.
وی، از تصویب اختصاص 350 میلیارد ریال ردیف اعتباری جدید، برای اجرای عملیات بیابانزدایی در 18 استان كشور به دستور رئیس جمهوری خبر داد و افزود: این اعتبار ملی جدید در 18 استان بیابانی دارای اولویت، توزیع شده است.
گرشاسبی گفت: این اعتبار، بر اساس میزان مساحت بیابانی و كانون های بحران تعیین، و در اختیار استان ها قرار می گیرد، به عنوان مثال، 40 میلیارد ریال، به استان كرمان، و 40 میلیارد ریال، به استان خراسان جنوبی، اختصاص یافته است.
وی، در ادامه با بیان اقدامات انجام شده برای احیای مناطق جنگلی و مرتعی منطقه بازفت طی 2.5 سال فعالیت و همكاری كارشناسان ایرانی و ژاپنی، افزود: استفاده از توان مشاركتی سایر دستگاه های اجرایی و تمركز فعالیت های این گروه بر حوزه آبخیز كارون، از ضروریات ادامه كار این گروه است.
معاون مناطق خشك و نیمه خشك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور تصريح كرد: كاهش دام در مراتع و مناطق جنگلی، بهبود اقتصاد معیشتی روستائیان و استفاده از ظرفیت دستگاه های استانی از اصولی است كه باید در دستور كار مجریان طرح قرار گیرد.
مشاور ارشد پروژه انجمن مشاوران خارجی ژاپن، در طرح مدیریت جنگل و مرتع ایران در استان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست، با بیان اقدامات انجام شده در طرح مشاركتی جایكا گفت: تقویت توان مدیریت مشاركتی جنگلداری و مراتع استان چهارمحال و بختیاری و افزایش مشاركت روستائیان و جنگل نشینان در صیانت از عرصه های ملی شده از اهداف اجرای این طرح است.
سه ایچی میشیما، چرای بیش از حد مراتع و مناطق جنگلی را از مشكلات اراضی بخش بازفت عنوان كرد و افزود: در این طرح، توسعه مشاركت روستائیان در طرح های صیانت و بهره گیری از همیاری آنان در اجرای طرح، در دستور برنامه های این تیم كاری قرار گرفت.
میشیما گفت: در این طرح، پنج روستای بخش بازفت در استان چهارمحال و بختیاری، به عنوان روستاهای هدف، انتخاب و در تحقیقات كارشناسان ایرانی و ژاپنی، راهكارهای صیانت از جنگل های منطقه با استفاده از شیوه تغییر معیشت جنگل نشینان، مورد بررسی و اجرا قرار گرفت.
وي تصریح كرد: حدود نیمی از مدت قرارداد اجرای این طرح، گذشته است و توسعه كشت گیاهان مرتعی در اراضی شیبدار و گیاهان باغی و كشاورزی در اراضی كم شیب منطقه اجرا شده است.
مشاور ارشد پروژه انجمن مشاوران خارجی ژاپن، در طرح مدیریت جنگل و مرتع ایران در استان چهارمحال و بختیاری، در ادامه، با تقدیر از همكاری و مشاركت روستائیان در تحقق اهداف این طرح، تأكید كرد: با انعقاد تفاهم نامه اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری و سازمان فنی و حرفه ای، ارائه آموزش های كار و اشتغال به جنگل نشینان منطقه به نحو مطلوبی انجام شد.
میشما افزود: ارتقاء توان علمی كارشناسان ایرانی، در بخش منابع طبیعی و افزایش حساسیت عمومی مردم نسبت به حفاظت از عرصه های ملی، از دستاوردهای اجرای این طرح، طی این مدت است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.