مقامات امريکايي اعلام کرده‌اند که يکي از ماموران سازمان اطلاعات مرکزي سيا نيز در ميان کشته شدگان بمباران روز شنبه در جنوب افغانستان بوده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از روزنامه نيويورک تايمز،  حمله در استان قندهار کشته شدن شمار بسياري از امريکايي‌ها از جمله يک مامور سازمان سيا را در پي داشته است. اين حمله هنگامي رخ داد که يکي از ماموران افغاني که در سازمان اطلاعات اين کشور خدمت مي‌کرد، با ورود اعضاي ائتلاف امريکايي و مقام‌هاي اطلاعاتي افغان به يکي از دفاتر اطلاعاتي در منطقه معروف، جليقه انفجاري خود را منفجر کرد.

بر پايه اين گزارش غلام رسول، معاون رياست امنيت ملي ولايت قندهار به همراه دو تن از محافظان شخصي خود و يکي ديگر از مقام‌هاي اطلاعاتي نيز در اين انفجار کشته شدند.

حملات موسوم به حملات خودي از سوي سربازهاي افغان و افسران عليه نيروهاي خارجي تحت امر امريکا که کشور آنها را اشغال کرده‌اند در ماه‌هاي اخير در افغانستان افزايش يافته است. اين حملات امسال سبب مرگ بيش از ۱۵ درصد از نيروهاي خارجي بوده‌اند.

بر پايه اين گزارش آماري مبني بر ميزان دست داشتن نيروهاي آژانس اطلاعات افغانستان در حمله به امريکايي‌ها وجود ندارد. نيروهاي آژانس اطلاعات افغانستان آموزش ديده سازمان اطلاعات امريکا و مورد حمايت مالي آن هستند.

با وجود اين، امسال اولين بار است که يک حمله خودي از سوي يک افسر اطلاعات افغانستان به مرگ مامور تحت امر امريکا مي‌انجامد.

بر اساس اين گزارش يک مقام نيروي بين المللي کمک به امنيت ناتو اظهار داشته است که ظاهرا امريکايي‌ها هدف اصلي اين حمله نبوده‌اند، بلکه در زمان نامناسب در جاي نامناسب حضور داشته‌اند.

اين درحالي است که سخنگوي سازمان سيا از اظهار نظر درباره اين حادثه خودداري کرد.

سازمان سيا در دسامبر سال ۲۰۰۹ نيز ضربه بزرگي در ولايت خوست افغانستان متحمل شد، جايي که بر پايه گزارش‌ها يک جاسوس دوجانبه اردني که سازمان سيا آن را به پايگاه همراهي مي‌کرد، خودش را منفجر کرد. ۷ تن از افسران سازمان سيا از جمله پيمانکاران امريکايي در اين انفجار کشته شدند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار