انتصاب سرپرست بانک مرکزي عراق ، مهر تأييدي بر انتشار خبرهايي است که از فرار رئيس سابق بانک مرکزي اين کشور به خارج حکايت دارد.

 به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل ازپايگاه خبري نهرين نت ؛ دولت عراق در جلسه  هفتگي خود عبدالباسط ترکي رئيس ديوان نظارت مالي را به عنوان سرپرست بانک مرکزي منصوب کرد.

شماري از رسانه ها يکشنبه اين هفته به نقل ازمنابع نظارتي اعلام کرده بودند قرار بازداشت سنان شبيبي رئيس سابق بانک مرکزي به اتهام فساد صادر شده و شبيبي پس از صدور قرار بازداشت به خارج گريخته است.

اما برخي منابع اين خبرها را تکذيب و اعلام کردند شبيبي براي شرکت در کنفرانس سالانه در توکيو به سر مي برد و به بغداد باز خواهد گشت.هيثم جبوري عضو کميته تحقيق از عملکرد بانک مرکزي از صدور چندين قرار بازداشت و جلوگيري از سفر شبيبي و چند مسئول اين بانک خبر داده بود.

فهرست العراقيه به رياست اياد علاوي به سرعت از شبيبي دفاع و برخي نيروهاي سياسي را به تلاش براي ضربه زدن به استقلال بانک مرکزي متهم و اعلام کرد استقلال بانک مرکزي يک ضرورت براي حفظ نرخ مبادله دينار و حمايت از پول عراق و جلوگيري از تورم است.

روند اتهامات در خصوص قاچاق ارز که بر قيمتهاي فروش دلار در بازارهاي داخلي عراق سايه افکنده و به  افزايش ارزش دلار در مقابل دينار منجر شده ، شدت يافته است .

برخي از نمايندگان درخواست کرده اند دولت  عراق فروش ارز را در مزايده هاي بانک مرکزي متوقف کند اما برخي ديگر مي گويند عراق به علت قاچاق روزانه ارز به خارج پولهاي بيشتري را از دست خواهد  داد .

برخي از اقتصاددانان نيز مي گويند مزايده باعث کاهش تورم و کنترل ارزش دينار عراق است.

برچسب ها: عراق ، بانک ، رییس ، فرار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار