در بخشي از بيانيه دانشگاهيان و فعالان عرصه رسانه‌ آمده است: کشورهایی که در گذشته از سلاح هسته‌اي براي سلطه بر کشورها و ترساندن مردم جهان استفاده می‌کردند، امروز قصد دارند با کنترل عرصه اطلاعاتی و ارتباطاتی همان نقش را ایفا کنند.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، دانشگاهيان و فعالان عرصه رسانه در بيانيه‌اي اقدام خصمانه اخير استکبار در قطع برنامه‌هاي برون‌مرزي صدا و سيما بر روي ماهواره هاتبرد را اقدامي خصمانه  و نقض آشکار حقوق بشر عنوان کردند.

متن اين بيانيه به شرح زير است:

 اقدام خصمانه اخیر استکبار در قطع برنامه‌هاي برون‌مرزي صدا و سیما بر روي ماهواره هاتبرد، به لحاظ ممانعت از جریان آزاد اطلاعات و آگاهی افکار عمومی، انحصار خبري و نقض حقوق بشر محسوب می شود. این در حالی است که نظم نوین اطلاعات و ارتباطات در جهت تکثر منابع اطلاعاتی است.

ناگفته پیداست که فرهنگ، اطلاعات و ارتباطات ابزاري براي تأمین امنیت هستند، انحصارطلبی در این حوزه‌ها به معناي زنگ خطري براي امنیت مردم جهان محسوب می‌شود.


بدون شک قطع برنامه‌هاي برون مرزي صدا و سیما از سوي جریان‌هایی صورت گرفته است که
نگران محدود شدن حوزه اقتدار و نفوذ خود و افزایش نقش افکار عمومی در تصمیم‌گیري‌هاي مربوط به خود است.

از دیدگاه حقوقی اصل آزادي اطلاعات یک حق اساسی و یک اصل پذیرفته شده بین‌المللی است و اقدام اخیر لابی صهیونسیتی  آمریکایی نقض آشکار یکی از اصول اساسی حقوق بین‌المللی عمومی است که از جمله در اسناد مهم بین‌المللی زیر به آن تأکید شده است:

-1 ماده 19 اعلامیه حقوق بشر
-2 ماده 19 میثاق بی نالمللی حقوق مدنی و سیاسی
-3 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر
-4 کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر
-5 قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1968
6 - اعلامیه یونسکو در سال 1972

همچنین یادآوري این نکته حائز اهمیت است که کشورهایی که در گذشته از سلاح هسته‌اي براي سلطه بر کشورها و ترساندن مردم جهان استفاده می‌کردند، امروز قصد دارند با کنترل عرصه اطلاعاتی و ارتباطاتی همان نقش را ایفا کنند. لذا تلاش دوباره آنها براي ممانعت از برنامه‌هاي برون‌مرزي صدا و سیماي جمهوري اسلامی ایران در این چارچوب خلاصه می‌شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار