مشهد/

تاثیر مستقیم و غیر مستقیم ژنتیک در بالا بردن احتمال ابتلا به اعتیاد

رئيس مركز تحقيقات اعتياد دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت : ژنتيك به صورت مستقيم و غيرمستقيم در بالا بردن احتمال ابتلا به اعتياد تاثير دارد

 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،دكتر رضا افشاري با اشاره به تاثير مستقيم ژنتيك در اعتياد اظهار کرد : مطالعات نشان داده است افرادي كه در خانواده هايشان معتاد وجود دارد احتمال ابتلا به اعتياد در آنها بالا مي رود .

وي با اشاره به وجود ژن هايي كه در به وجود آمدن بيماري اعتياد موثر هستند تصريح كرد: اين ژن ها در به وجود آوردن اعتياد و نوع آن موثر هستند به اين معني كه همين ژن ها سبب به وجود آمدن اعتياد به مواد مخدر مختلف مانند الكل، كوكائين، ترياك و ديگر مواد مخدر است .

 

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد عوامل ژنتيكي را به صورت غير مستقيم در ابتلا به اعتياد موثر دانست و ادامه داد: بسياري از عوارض وجود دارند كه ژنتيك در آنها نقش دارد مانند طاقت كم در برابر درد، استرس بالا و يا عواملي ديگري از اين دست كه اين عوامل احتمال ابتلا به اعتياد را بالا مي برد در نتيجه ژنتيك به صورت غير مستقيم نيز در ابتلا به اعتياد نقش دارد .

 

دكتر افشاري در ارتباط با ديگر عوامل موثر در ابتلا به اعتياد خاطر نشان كرد : همچنين عوامل محيطي نيز در ابتلا به اعتياد بسيار موثر است .

 

وي افزود: از جمله اين عوامل مي توان به دسترسي ساده به مواد مخدر در محيط زندگي، دوستان ناباب و روابط ناسالم نام برد .

 

رئيس مركز تحقيقات اعتياد دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اظهار خشنودي نسبت به تغييرديد مردم نسبت به بيماري اعتياد خاطر نشان كرد: در گذشته اين ديد وجود داشت كه افراد معتاد مجرم هستند و بايد از اجتماع جدا شوند ولي در حال حاضر كسي را به خاطر مصرف مواد مخدر مجازات نمي كنند و براي آنها برنامه هاي درماني در نظر گرفته مي شود./س 

برچسب ها: تاثیر ، ژنتیک ، ابتلا ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.