سيگار كشيدن مي‌تواند باعث افزايش خطر ابتلا به آب مرواريد وابسته به سن در جمعيت سالخورده شود.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از تحقيقات منتشر شده در نشريه علوم ويژوال و چشم پزشكي، نتايج يك تحقيق توسط تيمي از محققان چيني با تجزيه و تحليل و مقايسه شيوع آب مرواريد وابسته به سن از 12 گروه و هشت مطالعه كنترلي در افراد سيگاري نشان داد كه بروز آب مرواريد وابسته به سن در افراد سيگاري و نيز افرادي كه تاكنون سيگار مي‌كشيده‌اند بيشتر از بقيه بوده است.

نتايج حاصل از اين گزارش با مشاهده گروه سيگاري‌هاي سابق و فعلي نشان داد كه ارتباط معناداري بين استعمال دخانيات و تشكيل دو زيرگروه آب مرواريد شامل آب مرواريد هسته‌اي كه كدورت عمدتاً در قسمت مركزي عدسي است و آب مرواريد زيركپسولي كه كدورت در پشت عدسي است در افراد مسن وجود داشته است و هيچ ارتباطي بين مصرف سيگار و بروز آب مرواريد كورتيكال كه كدورت در قسمت‌هايي از محيط عدسي اتفاق مي‌افتد موجود نبوده است.

براساس اين گزارش محققان افزودند: طبق اين آناليز با وجود اين كه كشيدن سيگار به طور كلي خطر ابتلا به آب مرواريد وابسته به سن را افزايش مي‌دهد اما تلاش بيشتري براي روشن شدن مكانيسم‌هاي زيربنايي آن لازم است و تفاوت رابطه سيگار كشيدن و خطر ابتلا به آب مرواريد وابسته به سن در زيرگروه‌هاي مختلف آن نشان مي‌دهد كه فرآيندهاي پاتوفيزيولوژيك مي‌تواند در شيوع انواع آب مرواريد متفاوت باشد.

گفتني است: اگرچه آب مرواريد و افت ديد حاصل از آن با جراحي بهبود مي‌يابد اما بسياري از مردم به علت نامناسب بودن خدمات جراحي و يا انجام ندادن اين جراحي به هر دليلي، نابينا مي‌شوند بنابراين شناسايي عوامل خطر ابتلا به آن مي‌تواند به ايجاد اقدامات پيشگيرانه عليه بروز اين بيماري كمك كند. /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار