فرمانده كميته جستجوی مفقودين ستاد كل نيروهای مسلح با بيان اينكه حدود 7000 پيكر شهيد ايرانی در خاك عراق بايد مورد كاوش قرار گيرد، گفت: علی‌رغم توافقات انجام شده با عراق در حال ادامه مذاكره هستيم تا آنها را برای ادامه كار در عراق متقاعد كنيم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، سردار سيد محمد باقرزاده،  در نشست خبری كه صبح امروز چهارشنبه، 26 مهر در قرارگاه كميته جستجوي مفقودين(معراج شهدا) در اهواز برگزار شد، عنوان كرد: به دنبال پيگيری‌های مستمر اين كميته جهت از سرگيری عمليات جستجوی مفقودين در خاك عراق و به دنبال نشست‌های پياپی ژنو، تهران، بغداد، بصره و سلمانيه با مسئولان عراقی از جمله وزارت دفاع، سازمان حقوق انسان و وزارت خارجه داشته‌ايم از دی‌ماه 90 به صورت مقطعی و در چند دوره تيم‌های جستجو به خاك عراق اعزام شد.

  فرمانده كميته جستجوی مفقودين ستاد كل نيروهای مسلح،ادامه داد: در اين مدت تلاش شد با توجه به تجربيات عمليات برون‌مرزی در زمان رژيم بعث عراق و شرايط جديد اين كشور، همچنين ملاحظات امنيتی عراق طرحی ارائه شود كه عراقی‌ها بتوانند متناسب با آن همكاری داشته باشند. براين اساس منطقه عمومی فاو در اولويت اول قرار گرفت و با توجه به اينكه نشست‌هاي سه‌جانبه با همكاری كميته بين‌المللی صليب سرخ بوده است، تيم تفحص كميته جستجوي مفقودين در طول اين عمليات در اين منطقه مستقر شده و با توجه به سوابق عمليات والفجر 8 و تك‌دشمن در پايان جنگ، برنامه جستجو به صورت فنی در دستور كار قرار گرفت.

باقرزاده با بيان اينكه در مناطق عملياتی با تكيه بر اطلاعات رزمی شامل گسترش، تركيب و استعداد يگان‌های رزمی و همچنين آمار و اطلاعات كه از تعداد شهدا در دست داريم و با توجه به كاوش‌های صورت گرفته در گذشته و نيز فعاليت‌های شناسايی و گمانه‌زنی در مناطق، پيكرهای طيبه شهدا كشف خواهند شد، افزود: طبيعی است كه در مسير تعدادی اجساد عراقی هم پيدا می‌شود كما اينكه در منطقه عمومی فاو نسبت اجساد عراقی‌ها به شهدايمان بيشتر هم بوده است. ليكن نوعاً پيكرهای مطهر شهدا با تكيه بر وسايل شخصی كه خوشبختانه در اغلب موارد آثاری از آنها وجود دارد نظير قمقمه، پلاك، كارت و لوازم ديگری كه نشان از ايرانی بودن آنها دارد مانند تصاوير امام(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله) و بعضاً تصاوير ديگری كه نشانگر اين است كه اين‌ها شهيد و ايرانی هستند، لذا امكان اختلاط و اشتباه ميان اجساد عراقی و شهدای ايرانی وجود ندارد. كنترل‌ها دقيق است و در مواردی كه احراز نشود جسدی عراقی يا ايرانی است بر اساس قواعد شرعی در يكي از قبرستان مسلمين دفن می‌شوند.

فرمانده كميته جستجوی مفقودين ستاد كل نيروهای مسلح، اضافه كرد: بعضا در خلال اين جستجوها صحنه‌هايی از عشق و ارادت سربازان عراقی كه به حقانيت امام راحل و جمهوری اسلامی ايمان آورده‌اند ديده می‌شود. نوعا سرباز يا افسر عراقی تصوير امام(ره) را كه نزد شهدا بوده است برداشته و بوسيده و اين‌ها نشان از آن دارد كه پيام انقلاب اسلامی در كشور عراق منتقل شده است.

وی با اشاره به اينكه موانع و مشكلاتی وجود دارد كه روند كار را كند كرده است، گفت: علت آن پيچيدگی‌های سازمانی عراق در اين موضع است لذا هماهنگی با دستگاه‌های مختلف عراقی مشكل و بعضا سبب اتلاف زمان مي‌شود. وزارت‌خارجه، دفاع، حقوق انسان، كشور، اقتصاد و گمرك و دستگاه‌های ديگر كشور عراق در اين امر دخيل هستند. ليكن در ايران اين امر تحت فرماندهی واحد كميته جستجوی مفقودين ستاد كل نيروهای مسلح است و در كشورمان مسئله‌ای وجود ندارد، ليكن با توجه به تغيير ساختارها در عراق مسير انجام فعاليت‌ طولانی و كنده شده است.

باقرزاده با اشاره به اينكه طی مقطعی كوتاه در منطقه مجنون شناسايی و عمليات جستجو انجام شد، گفت: در حال حاضر در فاو يك تيم مستقر است و امروز جهت مذاكره و شناسايی به منطقه عمومی بصره عازم هستيم و 9 كاوش در 9 جزيره اروندرود يا شط‌العرب در دستور كار قرار دارد. ليكن با توجه به اينكه جزاير متعلق به عراق استد تاكنون در آنجا كاری صورت نگرفته است لذا نقاط عمده‌ای وجود دارد كه بايد مورد كاوش قرار گيرد، همچنين تكميل كار جزاير مجنون، فاو، اروند و شلمچه از نقاط عمده‌ای است كه در منطقه جنوب در دستور كار است. در غرب و شمال‌غرب نيز رقم قابل توجهی، پيكر شهيد بايد مورد جستجو قرار گيرد. تنها در كردستان عراق حدود 2000 شهيد از مناطق دربندی‌خان، قادر و حاج عمران، بايد مورد كاوش قرار گيرد.

وی با بيان اينكه در مقطی پيش از ماه مبارك رمضان شناسايی در اين مناطق صورت گرفته است، گفت: بعد از ماه رمضان عراقی‌ها علی‌رغم توافقات در محل حاضر نشدند لذا در حال مذاكره هستيم كه آنها را برای ادامه كار در كردستان عراق متقاعد كنيم.

باقرزاده تصريح كرد: اين فعاليت‌ها با هدف اينكه پيكرهای شهدا به هر شكل ممكن بازگردانده شود تا پاسخگوی دست‌های نياز همه نيازمندانی باشد كه نسبت به شهدا احساس نياز دارند.

وي با بيان اينكه حدود 7000 پيكر شهيد ايراني در خاك عراق بايد كاوش شود، تصريح كرد: از ملت سلحشور ايران اسلامی می‌خواهيم دعای خود را بدرقه راه مردانی كنند كه با حداقل امكانات و با تلاش مضاعف درپی شاد كردن دل ملت ايران هستند./س

برچسب ها: مذاکره ، برای ، شناسایی ، شهدا ، در ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.