رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقي در فهرست آثار ملی از ثبت ملي تپه «گوزي آغيلي » صوفيان شهرستان شبستر خبر داد و گفت: اين محوطه تاريخي سه هزار ساله، با ثبت در فهرست آثار ملي از هر گونه تخريب و فرسايش محافظت مي شود.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: تپه «گوزي آغيلي» با وسعت يك ونيم هكتار در شمال روستای پردل از توابع شهرستان شبستر واقع شده كه بر اساس شواهد و مدارک سفالی به دست آمده، قدمت آن به پيش از تاريخ وهزاره اول قبل از ميلاد مي رسد.

محمدي با بيان اينكه در سطح تپه، تيغه سنگي و سنگ ابسيدين به وفور به چشم مي خورد، اظهار داشت: وجود ابزارهاي سنگي (پيش از تاريخي) و سفال هاي هزاره اول قبل از ميلاد از ويژگي هاي اين تپه به شمار مي رود.

وي با تاكيد بر اينكه اين تپه ازهر حيث مي توانسته شرايط زيستي ساكنان محل را تامين كند، يادآور شد: وجود سنگ هاي ابسيدين وارداتي (ابزارهاي سنگي) حاكي از ارتباط فرهنگي با ديگر مناطق فرهنگي است كه از لحاظ مبادلات فرهنگي و نحوه، گستره و نوع مبادلات نيازمند بررسي هاي بيشتري را طلب مي كند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با اشاره به وجه تسميه اين اثر خاطرنشان كرد: «گوزي» در زبان تركي به معناي گوسفند و« آغيل» به معناي محل استراحت و نگهداري گوسفندان است كه با توجه به اينكه از قديم الايام در اين مكان گوسفندان را مي خواباندند، به اين نام معروف شده است.

محمدي كاوش و بررسي هاي علمي در این تپه را با توجه به منابع زيستي و محيطي منطقه و استعداد مناطق حومه شهرستان شبستر در وجود استقرارهاي زيادي از دوران مختلف، حايز اهميت بالا عنوان كرد.

وي تصريح كرد: با توجه به اهمیت مطالعه ادوار مختلف در این منطقه و مطالعه استقرارها و قبور عصر آهن در ناحیه، ثبت این اثر به عنوان اثری ملي در حفظ، نگهداری و مطالعه آن در منطقه مفید خواهد بود.

يادآور مي شود، تپه گوزي آغيلي شهرستان شبستر با قدمت هزاره پيش از ميلاد، يكي از 15 اثر آذربايجان شرقي است كه در پنجمين همايش ملي شوراي سياست گذاري ثبت ميراث فرهنگي در استان البرز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد/س

 

برچسب ها: تپه ، ثبت ، محافظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.