با هدف جذب گردشگر سفره‌خانه سنتي شوادون در دزفول راه‌اندازی شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز خوزستان،صاحب این سفرخانه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: سفره‌خانه شوادون دزفول يكي از منحصر بفردترين سفره‌خانه‌هاي كشور است و اين منحصر به فرد بودن به دليل دستكند بودن آن است.

محمدرضا عبدي‌دزفولي خاطرنشان کرد: زمين دزفول از جنس "كمر" يا بتن آرمه است چون بر اين زمين‌ها آب جاری بوده است. در اين جنس زمين امكان اين كه از دستگاه براي كندن استفاده شود وجود ندارد و يا بسيار مشكل است. پس بايد با دست كنده شود. اين شوادون هم به دليل همين ويژگي‌اش نمونه است.

وی اظهار داشت: قسمتي از اين شوادون در زمان جنگ براي كاربري پناهگاه ساخته می‌شد. بعد از پايان جنگ حدود 27 يا 28 سال روي آن كار شد تا امروز به اين مرحله رسيد. مراحل ساخت اين شوادون با نظارت كارشناسان ميراث فرهنگي پيش رفته و طوري ساخته شده تا سنگ ريزه نداشته باشد.

عبدي‌دزفولي، با بیان این که این سفرخانه جنب دادگستری دزفول قرار دارد، ادامه داد: اين سفره‌خانه حدود 300 متر است و فقط غذاها و نوشيدني‌هاي سنتي در آن ارایه مي‌شود.

او گفت: من تلاش كردم تا شوادون را به شكل سنتي به مردم نشان بدهم چون نسل جوان ما با این گونه مكان‌ها آشنايي كمتري دارند./س


برچسب ها: شوادون ، سفره ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.