خانه هاي كاهگلي و آجري با حياط هاي سرشار از شور كودكي در محله هاي جنوبي كلان شهر تهران كه روزگاري خستگي يك روزكاري در آن به اتمام مي رسيد، اين روزها با تخريب تبديل به انبوه خانه هايي با متراژ هاي محدود مي شوند كه در آن ها ديگر خبري از حياط هاي كودكي نيست.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران نوسازي بافت هاي فرسوده اين روزها بحث داغ بازار مسكن شده و انبوه سازاني كه وظيفه ساخت پروژه هاي مسكن مهر را در كلان شهر ها بر عهده دارند اين بار به سراغ نوسازي خانه هاي قديمي آمده اند تا طرحي جديد را در شهرهاي بزرگ تجربه کنند.

ايرج رهبر رئيس كانون سراسري انبوه سازان با بیان اینکه در سال‌های اخیر واحدهاي فرسوده تحت شرايطي ويژه به متقاضيان واگذار ميشد، گفت: تا پیش از این برای نوسازی بافت‌های فرسوده و واحدهای مسکونی واقع در این بافت‌ها سه شیوه متفاوت وجود داشت به طوريکه واحدهای فرسوده از ساکنان خریداری و سپس عملیات نوسازی در آن صورت می‌گرفت.

این در حالی است که در روش ديگر، دولت از طریق اعطای وام ودیعه به ساکنان، نوسازی بافت را بر عهده می‌گرفت و پس از نوسازی واحدهای مسکونی آنها را در اختیار صاحبانشان قرار می‌داد.

در روش سوم، دولت با مشارکت ساکنان بافت فرسوده به ازای هر یک متر مربع زمین 1.2 واحد مسکونی در قالب آپارتمان به مالکان واگذار می‌کرد.

اين طرح در حالي شکل اجرايي به خود گرفت که بسياري از ساكنان بافت‌هاي فرسوده به دليل تعلق خاطر و زندگي از سال‌هاي گذشته در يك منطقه خاص، نمي‌خواهند از محله‌ي خود خارج شوند.

از طرفي شايد بسياري از ساكنان بافت فرسوده تخصص و توانایی نوسازي ملك خود را نداشته باشند بنابراين طرح كليد به كليد براي نوسازي و بهسازي به اين مردم پيشنهاد مي‌شود.

بر اساس اين گزارش در حال حاضر انبوه سازان به محله سيروس تهران رفته و طرح جديدي به نام طرح كليد به كليد را در اين محله آغاز كرده اند.

 اين طرح در محله سيروس منطقه 12 واقع در محور شهيد موسوي كياني در محدوده‌ای بالغ بر يك هكتار اجرايي مي شود.

مجيد كيان پور معاون وزير راه وشهرسازي در خصوص اين طرح گفته است: بهسازي و نوسازي در بافت فرسوده به خودي خود اتفاق نمي‌افتد مگر آنكه روش‌ها و مراحل مختلف با استفاده از تمام ظرفيت‌ها به اين عمل تسريع ببخشد.

مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران نيز در خصوص اين طرح گفته  است: در طرح كليد به كليد ارزش روز ملك متقاضي مشخص مي‌شود و به تناسب آن يكي از واحد‌هاي نوساز منطقه كه در حال ساخت است، به او تعلق مي‌گيرد كه اين كار طي مدت زمان مشخص انجام مي‌شود.

كيان پور در ادامه تصريح  كرد: مشاركت در عمليات ساخت‌ و ساز عمدتا تک پلاک بوده و نوسازی اجرا نمي‌شود، ضمن آنكه پلاك‌هاي بافت فرسوده در محله سيروس و برخي از ديگر محلات در متراژ‌هاي پايين‌ هستند و بايد چند پلاك را تجميع كرد تا در نهايت صاحبان اين پلاك‌ها بتوانند آپارتمان نوساز در متراژ مناسب داشته باشند.

وي در ادامه افزود: محله سيروس تهران پايلوت طرح «كليد به كليد» است و در صورت توفیق، اين طرح را در ديگر بافت‌هاي فرسوده تهران و ديگر شهرهاي كشور اجرا خواهيم كرد.

معاون وزير راه و شهرسازي همچنين از ادامه طرح كليد به كليد در مجاورت محله سيروس خبر داد و افزود: در فاز دوم طرح پایلوت ساخت 400 واحد نيز به اجرا در می‌آید.

مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران اظهار كرد: دوسال پس از تحويل‌گرفتن ملك كلنگي، آپارتمان نوساز تحويل داده مي‌شود.

وي در مورد مراحل ساخت طرح «كليد به كليد» گفت: املاك تملك‌شده تخريب شدند و به دنبال اخذ تسهيلات هستيم.

متقضيان نوسازي بافت هاي فرسوده بهتر است بدانند: براي هر واحد 20 تا 25 ميليون تومان تسهيلات از بانك مسكن دريافت مي‌كنند كه اين رقم از محل تسهيلات بافت فرسوده پرداخت مي شود.

به گفته‌ كيانپور طرح «كليد به كليد» از سال 90 طراحي و زمينه‌سازي براي اجراي آن آغاز شد و در حال حاضر با سرعت خوبي در حال پيشرفت است./س

گزارش از محبوبه كباري
برچسب ها: مسکن ، فرسوده ، نوسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد رخشانی
۰۲:۲۵ ۲۱ تير ۱۳۹۶
سلام ،بافت فرسوده در تمام منطقهای شهر مشهد مقدس تعلق میگیرد وام
آخرین اخبار