رئيس مجمع عالي واردات نوسانات نرخ ارز و تاثير آن بر افزايش قيمت تمام شده در ماه‌هاي اخير را مهم‌ترين عامل گراني‌هاي اخير اعلام كرد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا، محمدحسين برخوردار افزود: ريشه تمام گراني‌هاي اخير منشا ارزي دارد و زماني كه اين مؤلفه مؤثر تغيير مي‌كند، قيمت تمام شده نيز  متناسب با آن افزايش مي‌يابد كه در اين حالت شاهد جهش قيمتي در بازار هستيم.

وي با اشاره به‌وجود تورم، تحريم و فقدان نقدينگي در بخش توليد تصريح كرد: در حال حاضر سرمايه‌گذاران به دليل وجود قوانين دست ‌و پاگير وارد سرمايه‌گذاري در حوزه توليد نمي‌شوند و نقدينگي موجود در جامعه وارد بازار خريد و فروش كالا مي‌شود كه اين امر گراني‌هايي به همراه مي‌آورد.

رئيس مجمع عالي واردات با تاكيد بر اصلاح الگوي مصرف نيز تاكيد كرد: در صورت اصلاح الگوي مصرف بخش زيادي از اين خريد و فروش‌ها و جابه‌جايي نقدينگي كاهش مي‌يابد كه اين امر به كاهش گراني‌ها منجر خواهد شد.

برخوردار با اشاره به تاثير تحريم‌ها در افزايش قيمت‌ها نيز ادامه داد: در اين مدت كه تحريم‌هاي يك جانبه بر كشور اعمال شده هزينه‌هايي را به اقتصاد كشور وارد كرده است اما اين امر به تنهايي در گراني‌ها تاثيري نداشته بلكه مي‌توان نرخ ارز در كنار تورم و تحريم‌ها را دليل اين گراني‌ها دانست./س
برچسب ها: اقتصاد ، ارز ، گرانی ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار