یک تحلیلگر سیاسی درباره تلاش آمریکا برای تشکیل نیروهای کماندو در لیبی برای مبارزه با القاعده گفت: لیبی در چند سال آینده مانند افغانستان خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، خرم اقبال در گفتگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی درباره تلاش آمریکا برای تشکیل نیروهای کماندو در لیبی برای مبارزه با القاعده گفت: اگر دوره نخست دخالت بین المللی در لیبی برای برکناری معمر قذافی نگاه کنید متوجه می شوید که آمریکایی ها سهم کمی داشتند. فرانسه و ایتالیا نقش رهبری را در دست داشتند و نقش آمریکایی ها به حمایت هوایی از متحدان اروپایی محدود شده بود اما ترور کریستوفر استیون سفیر آمریکا در لیبی که با دخالت برخی از عناصر القاعده انجام شد، موضع آمریکایی ها را در برابر لیبی تغییر داد.

وی افزود: باید به خاطر داشته باشیم که انتخابات آمریکا را در پیش داریم و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای گرفتن تصمیم و واکنش موثر در برابر کشته شدن دیپلمات آمریکایی در لیبی از طرف رقبای خود تحت فشار قرار دارد اما آیا پاسخ اوباما یعنی تشکیل نیروی ویژه مبارزه با تروریسم در لیبی موثر است یا خیر؟ باید بگویم تردید دارم تشکیل این نیروی ویژه موثر باشد. لیبی اکنون دولت کارآمد ندارد و این کشوردر مرحله گذار قرار دارد.این مرحله گذار ممکن است سالها طول بکشد.زمانی که دولت کارآمد وجود ندارد چگونه می تواند تشکیل چنین نیروی انجام شود.

خرم اقبال گفت:دخالت ناتو در لیبی اوضاع این کشور را بدتر کرده است.ناتو دیکتاتوری مانند قذافی را برکنارکرده است اما موجب ایجاد چندین دیکتاتور و جنگ طلب کوچک تر شده که لیبی را به نابسامانی کشانده است.ما باید در سال های آینده شاهد اوضاع افغانستان در لیبی باشیم.

خرم اقبال گفت:نیروهای جهادی شامل القاعده و جنگجویان اسلامی لیبی در حال تقویت خود در این کشور هستند.این نیروها در جریان جنگ با ترور در افغانستان ،پاکستان و عراق متمرکز شده بودند اما با توجه به آماده شدن آمریکا برای خروج از افغانستان این نیروهای جهادی در حال تعقیب آمریکا در خاورمیانه هستند.
وی گفت:اولویت راهبردی آمریکا هم اکنون در حال تغییر است.آمریکایی ها پس از بیش از یک دهه حضور در افغانستان تمرکز خود را به نقاط دیگر از جمله خاورمیانه و اقیانوس آرام تغییر داده اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار