تبعید «رضاخان پهلوی» به جزیره موریس توسط متفقین، تصرف مصر توسط خلفای فاطمی، ولادت شیخ فضل اللَّه نوری، تصرف سرزمین آلاسکا توسط امریکا و ... از مهمترین رخدادهای امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 27 مهر 1391 خورشیدی برابر با 2 ذی الحجه 1433 هجری و 18 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ولادت فقیه مبارز آیت اللَّه شهید «شیخ فضل اللَّه نوری» (1259 ق)

حاج شیخ فضل اللَّه نوری از شاگردان برجسته‌ی میرزای بزرگ شیرازی در عراق بود. وی در سال 1300 ق به تهران رفت و به شدت با جدایی دین از سیاست مخالفت ورزید. شیخ فضل اللَّه در اوایل مشروطیت، از پیشگامان و مجاهدان این نهضت به شمار می‌رفت و دوشادوش سیدعبداللَّه بهبهانی و سیدمحمدطباطبایی به مبارزه علیه استبداد مشغول بود. ولی پس از چندی پی برد که دست‌های پلید و پنهانی به قصد پایمان کردن خون‌های ریخته شده در راه این نهضت می‌باشند و مشروطه را نه به معنی حکومتی که مشروط به رعایت حدود و اجرای قوانین الهی باشد، بلکه رژیمی که مردم در مقابل آن، مشروط به سکوت باشند، می‌خواهند؛ لذا شیخ فضل اللَّه مخالفت خویش را با مشروطه‌ی غیرمشروعه اعلام کرده، به تمام ولایات تلگراف می‌زند و مشروطه را تحریم می‌نماید. از آن سو، جناح‌های مقابلِ شیخ، او را در یک دادگاه فرمایشی به مرگ محکوم کرده و آن مجتهد والامقام را در سیزدهم رجب سال 1327 ق به دار آویختند.

تبعید «رضاخان پهلوی» به جزیره موریس توسط متفقین (1320 ش)

پس از ورود متفقین به ایران و استعفای اجباری رضاخان از سلطنت، وی در 25 شهریور 1320 ش به ناچار ایران را ترک کرد و به امر انگلیس به جزیره موریس و سپس ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی تبعید شد تا اینکه در همان‌جا درگذشت. اگر رضاخان از ابتدای امر، به وسیله اجانب و به ویژه انگلستان روی کار نیامده بود و پایه‌های حکومت خود را بر روی افکار عمومی، عدالت و آزادی استوار می‌ساخت، متفقین هرگز نمی‌توانستند به این سهولت او را برکنار و از ایران تبعید نمایند. او خوب می‌دانست که با تمام مخالفتی که روس‌ها و انگلیس‌ها با وی دارند، اما اگر قوایشان وارد تهران شود، به او و خانواده‌اش صدمه‌ای نخواهند زد و حداکثر شدت عمل آن‌ها، برکناری از سلطنت و تبعید وی خواهد بود. آنچه او را بیش از هرچیز نگران ساخته بود، بیم انتقام مردمی بود که شانزده سال در زیر فشار حکومت زور و استبداد قرار گرفته بودند؛ و این نگرانی سبب شد که از سلطنت کناره بگیرد و از ایران خارج شود.

رأی اعتماد مجلس سنا به جعفر شریف امامی برای نخست وزیری (1339 ش)
جعفر شریف امامی، مهره وابسته دربار پهلوی برای دوره اول نخست‌وزیری خود پس از رأی اعتماد از مجلس فرمایشی سنا، مأمور برگزاری انتخابات دوره بیستم مجلس شورای ملی شد. او در آغاز کار خود اعلام کرد، از این پس اختناق وجود نخواهد داشت و آزادی انتخابات تضمین و به خلافکاری‌های گذشته رسیدگی می‌شود. در این زمان، گروه‌های سیاسی، تحرک پیدا کردند و انتخابات نیز با تشنج، اعتصاب و مشکلاتی بسیار همراه شد. همچنین نمایندگانی به مجلس راه یافتند که طرفدار شاه بودند. سرانجام دولت شریف امامی که با ناکامی‌های بسیار روبرو شده بود، پس از هفت ماه سقوط کرد و علی امینی، مهره سرسپرده آمریکا، مأمور تشکیل کابینه شد.

تصرف مصر توسط خلفای فاطمی و بنای شهر قاهره به عنوان مرکز حکومت آنان (358 ق)
خلفای فاطمی به مدت تقریبی دو قرن بر بخش بزرگی از شمال آفریقا و خاورمیانه و دریای مدیترانه حکومت کرد. خلفای فاطمی پیشوایان شیعه اسماعیلی نیز بودند آنان در قسمت مدیترانه‌ای خاورمیانه، به مدت بیش از دو قرن مؤسسِ دولتی بودند که به گسترشِ علم، هنر و بازرگانی علاقه فراوان نشان می‌داد. قاهره پایتختِ مصر، توسط فاطمیان پایه گذاری شد. امپراتوری آن‌ها یعنی بخش اولیه تاریخ اسماعیلی، تقریباً از ابتدای اسلام تا قرن یازدهم را در بر می‌گیرد.

رحلت آیت اللَّه «سیدمحمد محقق داماد» استاد بزرگ حوزه‌ علمیه‌ی قم (1388 ق)

سیدمحمد محقق داماد، فرزند سیدجعفر موسوی در سال 1325 قمری در احمدآباد اردکان یزد متولد گردید. وی پدرش را پیش از تولد و مادرش را در 6 سالگی از دست داد. علی رغم چنین حادثه‌ی غم‌انگیزی، آغاز به تحصیل نمود. آن‌گاه به یزد مهاجرت کرد و نزد اساتید آن شهر به تکمیل ادبیات و سطح پرداخت. سپس با توصیه‌ی استاد گرامیش شیخ غلامرضا یزدی، به قم مهاجرت کرد و در درس اساتید بزرگ حوزه، بهره‌ها گرفت. آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی ارادت خاصی به ایشان داشت و با وجود چنین شاگردانی، به آینده‌ی حوزه دلگرم بود. همین ارادت موجب شد که او را به دامادی خود بپذیرد و به لقب «داماد» ملقب گردد. ایشان بسیار به تدریس اهمیت می‌داد. هنگامی که در روزهای آخر عمر در بستر بیماری قرار داشت ازاین که نمی‌توانست در جلسه‌ی درس شرکت کند، می‌گریست. این بزرگوار پس از 75 روز بیماری، سرانجام بر اثر سکته‌ی قلبی در 63 سالگی دار فانی را وداع کرد و در صحن حرم حضرت معصومه (ع) به خاک سپرده شد.

تصرف سرزمین آلاسکا توسط امریکا (1867 م)
آلاسکا سرزمینی است به وسعت قریب به یک میلیون و پانصد هزار کیلومتر مربع در شمال غربی امریکا که اکنون یکی از ایالات امریکاست. آلاسکا تا سال 1867 م متعلق به روسیه بود، ولی در این زمان، پادشاه وقت روسیه نگاهداری این سرزمین دور افتاده و یخ‌بندان را به صرفه نمی‌دانست. از این‌رو، پیشنهاد امریکایی‌ها برای خرید این سرزمین را پذیرفت و به این ترتیب از 18 اکتبر 1867 م، سرزمین آلاسکا به تصرف و مالکیت نیروهای امریکا درآمد. آلاسکا هم اکنون یکی از زر خیزترین ایالات امریکاست و از آغاز دهه 1960 م به این طرف منابع نفتی مهمی در آن کشف شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

تصرف مجمع الجزایر فیلیپین توسط استعمارگران اسپانیایی (1565 م)
فیلیپین مجمع الجزایری است در جنوب شرقی آسیا با 300 هزار کیلومتر مربع مساحت و در همسایگی چین و مالزی قرار گرفته است. کاشفین اروپایی نخستین بار در 6 اوت سال 1521 م به جزایر فیلیپین قدم نهادند. ماژلان، دریانورد اسپانیایی به عنوان اولین اروپایی از این منطقه دیدن نمود و آن را به نام فیلیپ پادشاه اسپانیا، فیلیپین نامید. با این حال تصرف این منطقه توسط اسپانیا تا سال 1565 به طول انجامید. در 18 اکتبر این سال، فیلیپین رسماً ضمیمه متصرفات اسپانیا گردید که به مدت 3 قرن ادامه داشت ولی مسلمانان این منطقه که قبل از قرن سیزدهم وارد این منطقه شده بودند، هیچ‌گاه به همکاری و سلطه جویی اروپایی‌ها تن در ندادند. در اواخر سده نوزدهم، جنبش‌های استقلال‌طلبانه درگوشه و کنار کشور پدید آمد و در پی آن در سال 1896 م به یک شورش عمومی ضداستعماری تبدیل گردید و ادامه یافت و سرانجام به استقلال فیلیپین در دوازدهم ژوئن سال 1898 م منجر گردید.

امضای قرارداد صلح بین ایتالیا و امپراتوری عثمانی (1912 م)
ارتش ایتالیا در سال 1911 م به لیبی حمله کرده بود و با وجود پیروزی‌های اولیه نیروهای عثمانی در برابر این هجوم وحشیانه، سرانجام ارتش ایتالیا، پس از کشتار گسترده مردم مسلمان این سرزمین و ویران کردن شهرها و آبادی‌های آن، لیبی را به اشغال خود درآورد. در این میان، امپراتوری عثمانی تلاش وسیعی برای باز پس‌گیری سرزمین لیبی از ایتالیا به عمل آورد اما در پی بروز نشانه‌های آغاز جنگِ اول بالکان برضد امپراتوری عثمانی، در سال 1912 م، حاکمان این دولت مجبور شدند از لیبی صرف‌نظر کرده و در هجدهم اکتبر 1912 م با انعقاد قرارداد صلحی، با ارتش متجاوز با ایتالیا مصالحه نمایند. با این حال مردم مسلمان لیبی با اشغال‌گران ایتالیایی جنگیدند و پس از تحولات جنگ جهانی دوم و اداره لیبی به دست فرانسه و بریتانیا، کشور لیبی در نهایت، در سال 1951 م به استقلال رسید.

درگذشت «توماس آلوا ادیسون» مخترع معروف امریکایی (1931 م)

توماس آلوا ادیسون در 11 فوریه سال 1847 م در ایالت اوهایو در امریکا به دنیا آمد. ادیسون از کودکی، فکری خلاق و پشتکاری فراوان داشت. از این‌رو تصمیم گرفت که مسیر زندگی خود را در راه ارتقاء علم و دانش قرار دهد. تحقیقات علمی ادیسون از ده سالگی او آغاز شد. ادیسون مردی شگفت‌آور، پرکار و کم خواب بود. گاهی 20 ساعت در روز کار می‌کرد و بر این عقیده بود که حداقل در هر ده روز یک اختراع جدید عرضه نماید. این اعتقادْ سرانجام جامه عمل پوشید و او در طی عمر پربار علمی خود، صدها اختراع را به انجام رساند. ادیسون در سال 1879 م نخستین لامپ را اختراع کرد و در سال‌های بعد، اولین مرکز تولید و توزیع شبکه برق را برای روشنایی به وجود آورد.
وی قبل از آن که چراغ برقِ خود را اختراع کند، یک شبکه ایستگاه‌های مرکزی و هم‌چنین کنتوری برای اندازه‌گیریِ مقدارِ مصرف برق اختراع کرد. ادیسون در تکمیل رادیو نیز کوشید و اختراعات دیگران از جمله تلفن، ماشین‌تحریر، سینما، ژنراتورهای برق و ترن‌های برقی را کامل کرد. از این مخترع شهیر که به دلیل کثرت اختراع، به پدر اختراعات مشهور است، بیش از 1300 اختراع به ثبت رسیده که موارد ثبت نشده، بیشتر است. ادیسون در تعریف نبوغ گفته است: یک درصد الهام و نود و نه درصد کوشش و تلاش. توماس آلوا ادیسون سرانجام در نهایتِ شهرت و محبوبیت در 18 اکتبر 1931 م، در 84 سالگی درگذشت.

برخی از رویدادهای 18 اکتبر
1867: آلاسکا که توسط دولت آمریکا از دولت روسیه خریداری شده بود رسما به مالکیت آن دولت درآمد و آن را از روسیه تحویل گرفت. به این مناسبت 18 اکتبر «روز آلاسکا» اعلام شده که هر سال مراسم آن در آمریکا برگزار می‌شود. دولت واشنگتن آلاسکا را به مبلغ 7 میلیون و دویست هزار دلار از روسیه خریداری کرده بود.
1892: نخستین سرویس تلفنی بازرگانی راه دور میان نیویورک و واشنگتن آغاز بکار کرد
1908: بلژیک منطقه آزاد کنگو را هم ضمیمه مستعمره آفریقایی خود کرد!.
1912: جنگ اول بالکان آغاز شد.
1944: نیروهای ارتش سرخ (شوروی) در تعقیب ارتش آلمان وارد چک اسلواکی شدند.
1944: به دستور هیتلر در سراسر آلمان یک نیروی میلیشیا به منظور حفظ آرامش و نظم مناطق مسکونی و احتمالا مقابله با عوامل مسلح خارجی و چتربازان متفقین به وجود آمد.
1960: دولت امریکا تصمیم به محاصره کامل اقتصادی کوبا گرفت که از 19 اکتبر (روز بعد) به اجرا در آمده و تا به امروز (سال 2005) ادامه دارد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار