بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:
آیه 57 سوره یونس

یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ

ای مردم عالم، شما را نصیحت و موعظه ای آمده است از پروردگارتان و دارویی موهبت شده است بر شفای دردهایی که در سینه شماست و هدایت و رحمتی رسیده است جمله مومنان را

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد       مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد
(دیوان شمس)

*این صدای پروردگار ماست که، بر عرشی از کلمات شکوهمند، با همه آدمیان، از خُرد و کلانو نیک و بد، می‌فرماید: بیاییدکه شما را هدایایی آورده‌ام که قافله روم و چین را بی اعتبار می‌کند. این هدیه‌ها چهار جواهر گرانبهاست که در جعبه ای از کلمات خوش آهنگ تعبیه شده است و آن موعظه و شفا و هدایت و رحمت است.

*موعظه کلامی است عبرت زا و خیال انگیز که شخص را از طریق داستان و تمثیل و بر انگیختن عواطف به کاری بر می‌انگیزد. بخش زیادی از آیات قرآن تمثیلاتی است که در آن موعظه ای نهاده شده است، یعنی عبرتی و پندی که بدون استدلال و برهان شخص را از طریق ارائه تصویرها و ترکیب عبارات و موسیقی کلمات به کاری تشویق می‌کند و یا از عملی باز می‌دارد.

*شفاست یعنی دارویی است که می‌تواند بیماری را علاج کند و اینجا مقصود بیماریهایی است که بر فطرت آدمی عارض می‌شود چنانکه تلخ و شیرین را تلخ می‌پندارد و بوی خوش و ناخوش را تمیز نمی دهدو چه بسیار که خود را به رنج و محنت می‌افکند.



*همه شنیده‌اند که «حق تلخ است»، اما کمتر کسی به این نکته توجه می‌کند که چرا حق تلخ است و حق، که همان الله است «ذلک بأن الله هو الحق» (حج 62) و سرچشمه همه شهدها و شیرینی‌هاست، چگونه می‌تواند در کام ما تلخ باشد!؟

*باید گفت که این نشان بیماری ماست و نشان نیاز ما به طبیبی است که ما را به سلامت باز گرداند تا حق را شیرین احساس کنیم و نا حق در کاممان تلخ باشد. در حقیقت، این نفس ماست که به سبب غلبه هوی و حرص و آز و طمع و خود بینی و غرور و امثال آن تلخ می‌کند و در واقع این بیماریهای روح فرساست که پیروی قرآن می‌تواند آن را شفا بخشد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار