ميوه هاي بهشتي حاصل يک سال زحمت باغداران در برزخ دلالان از اوج به سرازيري قيمت افتادند.

سنگینی بار شاخه های جوان درختان ۴و ۵ ساله را خم و دسترسی به میوه ها را  راحت ترکرده است. تا چشم کار می کند سيب هاي سرخ و زرد و سبز رنگ است که از دور چون ریسه های درخشان چشمک می زند و در زیر آن ریسه های آویخته مردان و زنانی پیر و جوان سبد در دست با ظرافت ، میوه ها را از شاخه چیده و در سبدها می نهند.

سبدها با سرعتی یکنواخت پر و خالی می شوند تا باغبان حاصل یک سال تلاشش را به نظاره بنشیند .

باغباني که بي خبر از افزايش قيمت سيب هاي شيرين  تا رسيدن به مقصد نهايي ،  تلخ کام مي ماند.   

نبود برنامه‌ریزی برای حمایت از تولید، عقب ماندن در رقابت با محصول خارجی، بسته‌بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید از جمله دل مشغولی‌های موجود به شمار می‌رود که به گفته دست‌اندرکاران تولید و فروش محصولات باغی، ادامه این وضع باعث می‌شود تا سود حاصل از تلاش و زحمت تولیدکنندگان سیب همچنان به جیب دلالان و واسطه‌ها برود یا صرفا کام تولیدکنندگان را شیرین کند.

به اعتقاد محمد رضا اصغری رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي مهم‌ترین مشکل توليد کنندگان سيب پایین بودن قیمت عرضه سیب در بازارهای جهانی، بالا بودن هزینه باغداری و ریزش‌های قبل از برداشت است  .

قبل از اينکه باغدار زحمت کش دسترنج يک ساله خود را به دست مصرف کننده برساند دلالان از راه مي رسند و چوب حراج خود را به شاخ و برگ درختان سيب مي زنند. 

جاي بسي خوشحالي دارد که باغداران ما علي رغم مشکلات در بخش توليد توانسته اند ميزان محصولات خود را نسبت به سالهاي گذشته افزايش دهند . تا جايي که موسوي رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان تهران از رشد 20 درصدي توليد سيب خبرداده است . 

موسوي در اين باره اضافه مي کند : توليد سيب درختي از 307 هزار تن به 367 هزار تن در سال جاري رسيده است . 

وي همچنين با اعلام  رشد يک و نيم در صدي سطح زير کشت اين محصول مي گويد : در سال جاري سطح زير کشت سيب درختي از 11 هزار و 845 هکتار به 11 هزار و 979 هکتار رسيده است .  
 
شادلو رئيس اتحاديه باغداران کشور نيز با اشاره به اينکه محصول سيب در طبقه بندي خريد تضميني دولت قرار نگرفته است  و به اين واسطه دولت مستقيم امکان خريد محصولات را ندارد ، گفت: خروج دلالا ن و روان سازي سيتم بازار تنها راه نجات باغداران از چنگال دلالان است . 

وي ادامه مي دهد : با وجود افزايش توليد نسبت به سال گذشته همچنان جو بازار اين محصول ناپايدار است . 

تقوی يکي از باغداران زرنديه معتقد است: دست‌اندرکاران امر باید طوری مدیریت و برنامه‌ریزی کنند تا حاصل دسترنج کشاورزان و باغداران که تنها از این راه امرار معاش می‌کنند توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب از بین نرود و کشاورز برای اینکه از عهده پرداخت هزینه‌های برداشت محصول، آبیاری و ... بر آيد، مبادرت به برداشت محصول نکرده و میوه‌ها بر روی درخت بماند.

ابراهیمی باغدار ديگري در اين باره مي گويد:  قيمت هر کيلو سيب درجه يک قبل از چيدن 850 تومان است که با احتساب  200 تومان هزينه هر کیلو سیب براي خريدار بین هزار تا هزار و 50 تومان تمام می شود، در حالی که همین سیب در مغازه ها کیلویی 3 تا 4 هزار تومان عرضه می شود. 

لازم به ذکر است که بدانيد با يک حساب سر انگشتي سود 67 در صدي از اين معامله  نصيب دلالان مي شود. 

ابراهیمی افزود: وقتی برای باغدار فروش در این محدوده قیمت صرف نمی کند، به ناچار باغ را رها کرده و مجبور می شود، ملک خود را تغییر کاربری دهد و باغ  تبدیل به ویلا مي شود. 

وي با بيان اينکه حفظ باغداري کشور نيازمند حمايت دولت است گفت : با کوتاه شدن دست دلالان از چرخه توليد و مصرف ، کفه ترازو عرضه وتقاضا برابری کرده و محصول ارزانتر به دست مصرف کننده مي رسد . 

هر چند نمي توان حاصل يک عمر دسترنج باغبان را در لابه لاي نوشته ها بيان کرد  اما اميد است در آينده نه چندان دور حمايت دولت برداشت محصول را به کام باغدار شيرين تر سازد . 

گزارش از پروين خدادادي و مريم انصاري
برچسب ها: سیب ، دلالان ، باغ ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار