سرمربی تیم بسکتبال مهرام اعتقاد دارد حتی اگر کشورهایی مثل چین هم در جام باشگاههای آسیا شرکت کنند، قدرت بردن مهرام و الریاضی را ندارند اما به هر حال کم بودن تعداد تیمها بدنه مسابقات را تضعیف کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ در میان آوازهای بازیکنان مهرام در راه برگشت از بازی اول جام باشگاههای آسیا، چند نکته آماری ذهن مصطفی هاشمی سرمربی تیم را مشغول کرده بود و این نکات را به بازیکنان گوشزد می کرد.

هاشمی توضیح می دهد: بخش خوب ماجرا "تریپل دبل" (سه شاخص آماری بالای 10 ) صمد است. این بازیکن در 20 دقیقه حضور 22 امتیاز، 10 ریباند و 11 پاس منجر به گل داشت. اما قسمت بد آمارها ریباندهای حمله است. تیم مغولستان 55 گل خورده اما یک ریباند حمله بیشتر از ما دارد.

* بازیکنان ما عادت به ریباند حمله ندارند

وی شرکت نکردن در ریباندهای حمله رابه عادات بازیکنان مربوط می داند: ریباند حمله کردن به نوعی به عادت بستگی دارد. ما در زمان بازیگری خودمان زیاد در حمله شرکت می کردیم و شاید این در ژن بازیکن باشد. بخشی هم تحکم مربی و تمریناتی است که با بازیکنان انجام می دهد.مثلا اینکه باید برای هر بازیکنی که در تمرینات ریباند حمله انجام می دهد امتیاز در نظر بگیریم. از طرفی گاهی مثل بازی با مغولستان موضوع را جدی نمی گیرند در حالی که اگر بسکتبال را پنج انگشت حساب کنیم، انگشت پنجم همان ریباند حمله است و به این مقدار اهمیت دارد.

هاشمی برای استفاده از تمام نیرو در بازی برابر مغولستان دلیل دارد: تمام بازیکنان این ترکیب، مهره های واقعا خوبی هستند اما دوست داشتم ترکیب اولیه و اصلی تیم جا بیفتد، بازیکنان اصلی  هم کمی خسته شده و برای بازی بعدی آماده شوند.

* بازیکن بی انگیزه برود "خیاط خانه" !

وی که باز هم با سوالی در موردن بازیکنان جوانتر مواجه شده بود، اشاره می کند: همیشه گفته ام و صمد هم همین حرفم را تکرار می کند که کلمه جوان و پیر را در بسکتبال قبول ندارم. بازیکن را باید به خوب و متوسط تقسیم کنیم و معیار سن از فرهنگ بسکتبال حذف شود چون اگر روی بازیکن جوان دست بگذاریم مغرور و یا ضعیف می شود و بازیکن بزرگ هم خودخواه شده یا اعتماد به نفسش را از دست می دهد.

هاشمی ادامه می دهد: آنهایی که اعتماد به نفس ،هیجان و انگیزه دارند وارد بازی شده اند. اصلا بازیکنی که هیجان وانگیزه نداشته باشد باید به جای بسکتبال به "خیاط خانه " برود و کار دیگری انجام دهد. اما کسی که این فاکتورها را دارد در هر سنی بازی برتری را انجام می دهد. بازیکنانی مثل اصلانی، مشایخی و صدیقی هم در لیگ قبل موقعیتهای بازی خوبی داشتند حتی صدیقی و اصلانی در فینال غرب آسیا حدود 20 دقیقه زمان بازی پیدا کردند.

*واردا اگر جوان بود که در اروپا بازی می کرد

راتکو واردا بازیکن خارجی تیم در بین بازیکنان به خوبی جا افتاده اما در ترکیب تیم نه، سرمربی مهرام از بازیکن خارجی اش می گوید: راتکو 33 سال دارد و بازیکن شناخته شده ای در بسکتبال اروپا محسوب می شود. اگر این بازیکن زود خسته نشده و بیشتر می پرید که در همان یورولیگ بازی می کرد. البته ما هم دیر برای یار گرفتن اقدام کردیم. با انتخاب بازیکن هشت روز قبل از مسابقه باید با تمام شرایط آن هم بسازیم.

ما با گزینه ای مثل واردا ریسک کردیم اما سعی می کنیم بهترین بازیها را از وی بگیریم. بازیکنی با این شرایط را باید مدیریت کرد. اولین معیارمان برای ارزیابی راتکو بازی مقابل الریاضی است و این که چقدر توانایی هایش را بروز می دهد. اگر توانایی های وی قابل قبول بود و قیمتی خارج از بودجه باشگاه پیشنهاد نمی داد برای لیگ هم نگهش می داریم. تمام اینها هم بستگی به یک هفته آینده دارد.

*راس همان است، بدنه بازیها تضعیف شد

کنفدراسیون بسکتبال آُسیا بر تصمیم جدید خود برای برگزاری جام باشگاهها در فصل پاییز پافشاری دارد و مصطفی هاشمی یکی از مخالفان بزرگ این تصمیم گیری است.

وی توضیح می دهد: در این که کنفدراسیون بسکتبال آُسیا ضعیف است که هیچ بحثی نیست. برای عقب انداختن بازیها یک توجیه لازم بود که آن را آمدن تیمهای خوب عنوان کردند اما از این تیمها خبری نشد و مشخصا یک جای کار ایراد داشت. با این تصمیمها بسکتبال آسیا پیشرفت نمی کند.البته این حرف درست است که راس هرم بازیها تغییری نکرده و مهرام و الریاضی باز هم به فینال می رسند اما وقتی بدنه بازیها ضعیف شده، روی کیفیت دو تیم قوی هم تاثیر می گذارد و فینال هم چندان با قدرت برگزار نمی شود.

هاشمی به قدرت شرقی ها هم اعتقادی ندارد: یکی از دلایلی که تیمهای شرق آسیا به این مسابقات نیامدند زمان بازیها است ،دیگر اینکه آنها درگیر لیگی هستند که انگیزه های لازم را به تیمها می دهد و با توجه به تمرکز قدرت بسکتبال آُسیا در غرب این قاره، تیمهای شرقی ترجیحا  وارد این مسابقات نمی شوند. البته شاید کشوری مثل چین تعداد بازیکنان بسکتبال بیشتری داشته و بازیکن درجه یک از NBA  جذب کنند اما باز هم اگر باشگاهی از این کشور در بازیها شرکت کند نه توان بردن مهرام را دارد و نه الریاضی.

*با شش ماه فاصله لیگ و جام باشگاهها چه کنیم؟

سرمربی مهرام می افزاید: اگر قرار باشد که هر سال در همین موقع بازی برگزار شود مشحون به عنوان رئیس کنفدراسیون غرب آسیا باید با آن مقابله کند. از ماه اسفند لیگ ایران به پایان می رسد و بعد از آن مسابقات تا مهر ماه تعطیل است. در این مدت ما با بازیکنان چه کار کنیم؟ در فصل نقل و انتقالات که همه برای تغییر باشگاه اقدام می کنند و بازیکنان خارجی را هم نمی توان سه ماه در ایران نگه داشت. قطعا ضرر چنین تصمیماتی متوجه بسکتبال است و با چالشی روبرو می شویم که همه یکدیگر را متهم می کنیم. نگاه هر دو بخش تیم ملی و باشگاه حاضر در جام باشگاهها، ملی است  اما برای استفاده از بازیکنان دچار چالش می شویم.امسال با این جریان کنار آمدیم اما از مشحون می خواهیم وارد این مقوله شود تا بسکتبال را دچار مشکل نکنند. به هر حال ماو چین قطبهای اول آسیا هستیم و باید در تصمیم گیری های قاره مشارکت داشته باشیم./مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار