اگر بتوانیم میزان نمک مصرفی افراد جامعه را به کمتر از سه گرم برسانیم می توانیم میزان سکته های قلبی عروقی را 50 درصد کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل: دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت امروز 25 مهر در مراسم روز جهانی غذا افزود: با بهره برداری از سامانه یک پارچه پایش غذا و دارو از آبان ماه صرفه جویی های زیادی در هزینه و زمان صنعت گران ایجاد می شود.

وی گفت: امروز با تلاش صنعت گران کشور صنایع غذایی مان جایگاه خوبی در کشور دارد ،که اگر تلاش شما صنعتگران نبود ما به این جایگاه نمی رسیدیم. باید توجه داشت مدتی پیش اگر فردی یک محصول غذایی می خواست به دلیل تنوع کم و نامرغوب بودن کیفیت بسته بندی محصولات ایرانی این نوع محصولات را انتخاب نمی کرد و به دنبال مواد غذایی خارجی می رفت اما امروز با پیشرفت هایی که در صنایع غذایی کشور صورت گرفته محصولات غذایی ایرانی با کیفیت بالا و بسته بندی های مرغوب در بازار موجود هستند.

وی با بیان اینکه صنعت گران می توانند با تلاش بیشتر به جایگاه بالاتری در حوزه تولید، توزیع و عرضه غذا دست پیدا کنند گفت: سال گذشته مرکز تحقیقات غذای حلال تصویب شد شما تلاش گران صنعت غذا این است که مروج غذای حلال درجهان باشیم چرا که غذاهای حلال از کیفیت بالایی برخودارند و با سلامتی بدن سازگارند.

دستجردی افزود: باید به مصرف غذاهای سالم در کشور تاکید شود، چرا که بیماری قلبی عروقی که عامل اول مرگ و میر مردم کشور را تشکیل داده است را می توانیم با مصرف غذاهای سالم کاهش دهیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: امنیت غذایی یعنی دسترسی به مواد غذایی مطلوب، سالم و مفید است باید توجه داشت که ظرف 10 سال گذشته دسترسی مردم به غذا افزایش یافته است ولی طبق امار از هر 8 نفر یک نفر سر گرسنه به بالین می گذارد. بنابراین باید به بحث امنیت غذایی توجه ویژه ای شود.

وی ادامه داد: با تشکیل شورای عالی و امینت غذایی و تشکیل مصوبات در این شورا همچون سند فرآورده های لبنی، سند روغن های سالم، سند فرآورده های غذایی سالم، قدمی برای ایجاد امنیت غذایی در کشور برداشته شده است.

 صنایع غذایی کشور باید ذوق و سلیقه مردم را به سمت سلامتی سوق دهد

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صنایع غذایی باید فرآورده های غذایی سالم را در بازار عرضه کند و نباید بدنبال ذوق و سلیقه مردم حرکت کند بلکه باید سلیقه مردم را در جهت سلامت سوق دهند.

وی به مصرف بالای نمک در کشور اشاره و گفت: اگر بتوانیم میزان نمک مصرفی مردم را به 3 گرم کاهش دهیم می توانیم میزان سکته های قلبی و مغزی را 50 درصد کاهش دهیم همچنین اگر میزان شکر را در فرآورده های غذایی و مصرف آن را در مردم کم کنیم قطعا می توانیم از بیماری های غیر واگیر بکاهیم.

وی تاکید کرد: 29 درصد مردان و 48 درصد زنان از افزایش وزن رنج می برند.

این امر به خاطر روش غذایی غلط مردم جامعه است در ظرف چند سال گذشته اقدامات خوبی برای تغییر شیوه زندگی مردم صورت گرفته است به طوری که طی 8 سال گذشته با فرهنگ سازی خوب توانستیم میزان مصرف روغن جامد مردم را از 80 درصد به 40 درصد برسانیم.

دستجردی ادامه داد: اگر بتوانیم مصرف روغن جامد را به صفر برسانیم ،می توانیم آمار بیماری های قلبی عروقی را تا 40 درصد کاهش دهیم که این امر مدیون همکاری صنعت غذایی کشور است تا با تولید مواد غذایی سالم این هدف را به نتیجه برساند.

مصرف مواد لبنی در کشور 35 درصد کمتر از استاندار جهانی

وی به مصرف مواد لبنی در کشور اشاره كرد و افزود: مصرف مواد لبنی در کشور ما 35 درصد کمتر از استاندارد جهانی است. 70 درصد افراد سالخورده جامعه دچار بیماری های استخوانی و اسکلتی هستند که این افراد نیازمند مصرف مواد غذایی کلسیم دار هستند، بنابراین باید بتوانیم در زمینه مصرف مواد لبنی فرهنگسازی کنیم.

دستجردی افزود: در طی چند سال اخیر با اضافه کردن ریز مغذی به فرآورده های آردی و نان توانسته ایم کار بزرگی در زمینه کاهش کمبود ریزمغذی ها در جامعه انجام دهیم به عنوان مثال افزودن آهن به نان و آهن یاری در دختران دانش آموز توانسته ایم میزان کم خونی در جامعه را کاهش دهیم همچنین با اضافه کردن اسید فولیک و آهن به آرد در طی 2 سال گذشته توانسته ایم میزان ابتلا به ntd‌ را 31 درصد کاهش دهیم.

وی ادامه داد: با داشتن یک سبد غذایی مطلوب مردم می توانند از زندگی سالمی برخوردار باشند به طوری که ما افزودن ید به نمک ها طی چند سال اخیر توانستیم میزان ابتلا به گواتر را به زیر 4 درصد برسانیم./ع2

برچسب ها: مصرف ، نمک ، عروقی ، سکته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار