شناخت و معرفي ارزش هاي تاريخي و فرهنگي كشورهاي همسايه با ايران يكي از با اهميت ترين قدم هاي اوليه براي آگاهي از حوزه تمدني سرزمين هايي بوده كه امروز بخش مهمي از جهان را در بر دارد.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: شناخت و معرفي ارزش هاي تاريخي و فرهنگي كشورهاي همسايه با ايران يكي از مهمترين و با اهميت ترين قدم هاي اوليه براي آگاهي از حوزه تمدن سرزمين هايي بوده كه امروزه بخش مهمي از جهان را در بردارند.
وي افزود: اين حوزه در طول تاريخ بنا بر موقعيت جغرافيايي، ژئوپلتيكي و ژئو استراتژيكي، تلاقي گاه فرهنگ هاي خاور و باختر بوده است و باستان شناسان شواهدي از سكونت انسان ها تا بيش از 50 هزار سال پيش از ميلاد مسيح در آن به دست آورده اند.
قهاري تصريح كرد: شهرنشيني ساكنان در اين قلمرو بين دو تا سه هزار سال قبل از ميلاد برآورده مي شود و طي دوره هاي تاريخي ايرانيان داراي جايگاه عمده اي در معرفي و گسترش اديان جهان، گاه گاهي كانون مسلط سياسي و فرهنگي در آسيا بوده اند.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: كشور افغانستان اگرچه امروز به عنوان يك كشور و يك ملت داراي تاريخي جديد است اما از لحاظ قدمت از كهن ترين كشورهاي جهان به شمار مي رود.
وي اظهار داشت: اين كشور همواره با ايران سرزمين واحدي را تشكيل ميداده و تاريخ بلخ، باميان، نيمروز، كابل، هرات، مرو، غور، غرجستان از تاريخ خراسان بزرگ جدا نيست.
قهاري تصريح كرد: افغانستان طي قرن ها نقطه مركزي راه ابريشم و  مهاجرت اقوام گوناگون بوده است و در طول تاريخ افراد مختلف از هويت ها، فرهنگ ها و باورها، سرزميني را باز شناسانده اند كه امروز نياز به شناخت و معرفي فرهنگي آن بيش از پيش ضروري است.
قهاري تاكيد كرد: شناخت موقعيت مهم و ويژه از تمدن هاي بزرگ همچون ايراني، يوناني، بين النهرين، هندي،‌  تبيين جايگاه در اين كشور نقش مهمي داشته و ميراث فرهنگي باستاني آن را ترسيم مي كنند.
شايان ذكر است انجمن مفاخر معماري ايران در شصت و يكمين گفتمان هنر و معماري كه 26 مهر در موزه هنر امام علي برگزار مي شود به معرفي ميراث افغانستان مي پردازد./ي2
برچسب ها: میراث ، افغانستان ، قهاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار