توليد عسل در استان خوزستان در سال 90 ،902 تن بوده كه نسبت به سال قبل داراي 98 درصد رشد است.

 
 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ معاونت بهبود توليدات دامي سازمان جهادكشاورزي خوزستان با اعلام اين خبر گفت : شهرستان هاي ايذه ،مسجدسليمان و دزفول بترتيب با 36 درصد 2/14درصد و 1/14درصد بيشترين سهم توليد عسل استان را بر عهده داشته اند.
 
محمد مشكورزاده تعداد كلني هاي مدرن استان را در سال 90 ،110 هزار فروند اعلام كرد و گفت : نسبت به سال قبل 4 درصد رشد داشته است . همچنين با توجه به آمار زنبورستانها در طي اين سال ،زنبورداري در 21 شهرستان استان و به تعداد يك هزار و 700 زنبوردار وجود دارد و شهرستان هاي  ايذه ،باغملك و انديمشك بترتيب با 465 ،410 و 184 نفر داراي بيشترين تعداد زنبوردار هستند. 
 به گفته وي زمان مناسب جهت نگهداري كلني هاي زنبور عسل در اين استان از ابتداي مهر ماه تا ابتداي خرداد ماه مي باشد و در خارج از اين فصول به علت وجود گرماي بيش از حد ،نگهداري كلني ها در اين استان به هيچ وجه توصيه نمي شود.
 
وي با بيان اين مطلب كه  زمان برداشت عسل درخوزستان در دو زمان امكان پذير است گفت : در پايان ارديبهشت قبل از كوچ به مناطق ييلاقي و آخر مهر ماه  امكان برداشت عسل دراين استان است و  در اوايل خرداد ماه ،زنبورداراني كه هنوز كندوهاي خود را به مناطق ييلاقي كوچ نداده اند مي توانند بطور ميانگين از هر كلني 2 تا 3 كيلوگرم عسل اوكاليپتوس برداشت كنند و بعد كوچ كنند .
 معاونت بهبود توليدات دامي  افزود: زنبورداران اين استان پس از كوچ تابستانه و برداشت عسل در ييلاق ،آخر شهريور ماه به خوزستان برمي گردند تا از گلهاي درخت كنار  استفاده كنند .
در پايان مهر ماه از هر كلني بطور ميانگين مي توان بين 3 تا 4 كيلوگرم  عسل كنار انتظار داشت،اين عسل علاوه بر آنكه داراي آناليزي بي نظير بوده و داراي خواص درماني زيادي است ،عطر و  بوي بسيار مطبوعي نيز داشته و از بازار پسندي خوبي برخوردار است.
 وي به جايگاه استان خوزستان از نظر  تعداد زنبوردار،تعداد كلني و ميزان توليد عسل اشاره كردو گفت : استان خوزستان از نظر تعداد زنبور دار و كلني در رتبه چهاردهم  و از نظر توليد عسل در رتبه هجدهم  كشوري است.
 مشكورزاده  مزاياي پرورش زنبور عسل را برشمرد و افزود: پرورش زنبور عسل از نظر اشتغالزايي بسيار حايز اهميت بوده و در مقايسه با ساير طرح ها از جمله مرغداري و پرواربندي نياز به سرمايه اوليه كمتري دارد ،سودآوري آن در مقايسه با سرمايه اوليه بسيار مناسب است و در ضمن نسبت به ساير طرح ها از ريسك كمتري برخوردار است و به همين دلايل يكي از مناسبترين طرحها براي افراد غير شاغل مي باشد.از سوي ديگر پرورش زنبور عسل باعث اشتغالزايي افراد بسيار زيادي كه  در ساخت كندو ،تهيه و عرضه موم و عرضه عسل فعاليت مي كنند مي شود.
 وي يادآور شد : استان خوزستان با توجه به وضعيت آب و هوايي و شرايط اقليمي از جمله نقاط مستعد جهت پرورش زنبور عسل بوده و اين شرايط مطلوب باعث شده همه ساله تعداد كثيري از زنبورداران استان هاي لرستان ،چهار محال و بختياري ،كهگيلويه و بوير احمد ،همدان ،اردبيل ،آذربابجان شرقي و غربي و كرمانشاه جهت زمستان گذراني كلني هاي خود را به اين استان كوچ دهند.
 معاونت بهبود توليدات دامي سازمان تصريح كرد :  شرايط مناسب براي زنبورداري از يك سو و برگزاري كلاس هاي آموزشي توسط جهادكشاورزي شهرستانها از سويي ديگر موجب افزايش روزافزون تعداد زنبورداران در استان شده و انتظار مي رود كه اين روند رو به رشد در سال هاي آينده نيز سير صعودي خود را ادامه داده تا بتوان زنبورداري را فراگير نموده و ضمن افزايش توليد عسل و ديگر فراورده هاي زنبور عسل با استفاده از خاصيت گرده افشاني زنبوران عسل بتوان گامي مؤثر در جهت رشد كشاورزي استان برداشت./ب
برچسب ها: افزایش ، تولید ، عسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.