چند سالی است که مشکلات اقتصادی میان خانواده ها و تورم در جامعه باعث شده تا جوانان اصلی ترین معیار خود در انتخاب همسر را وضعیت مالی و اقتصادی وی در نظر بگیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، تا چند سال گذشته همه بر این بارو بودند که هر جوانی باید با خانواده ای همسطح خانواده خود وصلت کند، اما طی سال های اخیر معیارهای ازدواج بین جوان بسیار تغییر کرده که یکی از آنها هم وضعیت مالی آینده است.

مریم عبداللهی جامعه شناس در خصوص معیارهای اقتصادی در ازدواج بین جوانان می گوید: زمانی خانواده ها بر این اعتقاد پایبند بودند که فرزندشان باید با خانواده ها ای در سطح مالی فرهنگی و اجتماعی آنها ازدواج کند اما با مرور زمان و تغییر فرهنگ ها باورها و معیارهای جوانان در ازدواج این موضوع در بین خانواده ها حتی والدین که با باورهای قدیمی تر زندگی می کردند نفوذ کرد.

اگر بخواهیم برای ازدواج قواعد و قوانینی را در نظر بگیریم میزان سطح سواد، فاصله سنی ، وضعیت اقتصادی یکسان بودن سطح فرهنگی ، اجتماعی و شغلی خانواده ها، تفاهم در سلیقه ها و ... جزء همین قوانین محسوب می شود تا زوجین بیشتر در دوران زندگی مشترک خود یکدیگر را درک کنند.

اما طی سال های اخیر به دلیل برخی تغییر و تحولات در زندگی ها و تفکرات جوانان و تورم در جامعه رویکردهای جوانان نیز تغییر کرد.

اگر به خاطر داشته باشیم زمانی در میان خانواده دختر بیشتر به تحصیلات خواستگار و مهندس بودن و دکتر بودن آنها و سطح تحصیلاتشان اهمیت می دادند و خانواده پسر نیز به اصالت خانواده دختر، نجابت، سطح فرهنگ و موقعیت  اجتماعی آنها...

اما با تغییر و تحولات در جامعه، تورم و بروز مشکلات اقتصادی در بین خانواده ها همه چیز تغییر کرده اکنون سالهاست که خانواده ها اعم از دختر یا پسر به وضعیت مالی یکدیگر نگاه می کنند کمتر پیش می آید تحصیلات معیار اول خانواده ها باشد و اگر هم هست در خانواده هایی با سطح اقتصادی است که از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار داشته و فرزندانشان تامین هستند در حال حاضر خانواده ها ترجیح می دهد بیشتر آن که به اخلاقیات، سطح طبقاتی ، تحصیلات و حتی تفاوت های سنی فرد مقابل توجه کنند وضعیت اقتصادی وی را مورد سنجش قرار دهند.

یکی از این دلایل خود جوانان هستند که بر این باورند پول زندگی را راحت تر و آسان تر می کند و اگر خودشان وضعیت مالی خیلی مناسبی ندارند باید با فردی ازدواج کنند که منبع درآمد خوب و خانواده هایی مرفه داشته باشد تا کمتر با مشکلات اقتصادی در زندگی آینده مواجه شوند.

به طور مثال اگر برای دختر خانواده ای خواستگار بیاید، اولین سوالی که به ذهن اطرافیان می رسد این است که چقدر درآمد دارد و بعد به سراغ تحصیلات و زیبایی و سطح طبقاتی و فرهنگی می روند.

به نوعی چشم و هم چشمی در ازدواج باعث شده پول اولین معیار افراد در ازدواج باشد و این در مورد پسرها نیز صدق می کند و آنها نیز ترجیح می دهند با دخترانی که سطح مالی خانواده شان مناسب و یا شغلی ثابت و پردرآمد دارند ازدواج کنند تا در زندگی نیز مشکلات مالی کمتری را متحمل شده و بار کمتری را به دوش بکشند.

این که زن و مرد دوش به دوش یکدیگر در کنار هم کار کنند مشکلی ندارد ولی انتخاب افراد بر اساس موقعیت مالی در آینده می تواند موجب بروز مشکلات بین زوجین شود چرا که افرادی که تنها به دلیل وضعیت مالی یکدیگر را انتخاب می کنند نسبت به هم علاقه و احساس کمتری دارند و در صورتی که یکی از طرفین دچار مشکل اقتصادی شود و فرد احساس نگرانی و ترس از دست دادن شرایط و موقعیت مالی را کند این امر باعث دور شدن همسران از یکدیگر می شود چرا که فرد همسر خود را با معیار پول سنجیده و اگر بر اساس موقعیت مالی به وی تکیه کرده و به نوعی در شرایط اقتصادی سخت قرار گیرد ترس از این که همسرشان بی پول یا ورشکسته شود باعث می شود نه تنها کمکی به وی نکنند بلکه به این فکر بیفتند که همسرشان دیگر از نظر مالی نمی تواند به آنها کمک کند پس او را دلیلی بر مشکلات جدید می دانند و کم کم از او دور می شوند و اینجاست که مشکلات خانوادگی و اختلاف زوجین آغاز می شود.

این جامعه شناس اذعان داشت: متاسفانه در جامعه کنونی جوانان یا عاشق می شود و چشم بسته دل می بازند یا بدون علاقه و بر اساس موقعیت اقتصادی فرد و برای داشتن زندگی راحت تر تن به ازدواج می دهند و در این میان درصد کمتری با تحقیق و مشاوره و موقعیت سنجی میان دو خانواده ازدواج می کنند.
این گونه ازدواج ها که با نگاهی بسته و اقتصادی صورت می گیرد همیشه یکی از دلایل مهم در بروز طلاق و افزایش آن است که کمتر از سوی خانواده ها مورد توجه قرار می گیرد.

متاسفانه یکی از معیارهای خوشبختی فرزندان از سوی خانواده ها، پول است، این در حالی است که پول با تلاش به دست می آید، ولی اخلاقیات، سطح فرهنگی، موقعیت اجتماعی، تفاهم و درک متقابل مواردی نیست که بعد از ازدواج بتوان آن را جستجو کرد.

حتی در این میان گاهی شاهد تفاوت های سنی زیاد میان زوجین آن هم تنها به دلیل وضعیت مالی افراد هستیم مانند دخترانی که با مردان سن بالا یا پسرانی که با زنان سن بالا ازدواج می کنند و این ها تماماً جزء معضلات جامعه محسوب می شوند چرا که آینده جوانان ما را به خطر می اندازند و آمار طلاق ها را بالا می برد.

پس در این میان خانواده ها باید بیشتر مراقب فرزندان خود باشند و به این باور برسند که پول تنها معیار یک ازدواج موفق نیست./ز

برچسب ها: پول ، معیار ، ازدواج ، موفق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار