نخست وزير عراق اجرايي شدن مفاد توافقنامه راهبردي بين بغداد و واشنگتن را در موضوعات مختلف خواستار شد .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شينهوا، دفتر نخست وزيري عراق دربيانيه اي اعلام کرد نوري المالکي ديروز دوشنبه در ديدار با دنيس مکدونو  فرستاده ويژه باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا گفت :« موافقتنامه راهبردي که در اواخر سال 2008 بين بغداد و واشنگتن به امضا رسيد ، الگوي  مطلوب و پايداري در روابط دو کشور است ».

نخست وزير عراق گفت مشکلات بزرگ و عديده پيش روي منطقه ايجاب مي کند ارتباط ، همکاري و شفافيت در روابط دو کشور افزايش يابد .

توافقنامه همکاري راهبردي در زمينه هاي اقتصادي ، ديپلماتيک و امنيتي در نوامبر سال دو هزارو هشت بين نوري المالکي و جرج بوش رئيس جمهور سابق آمريکا به امضا رسيد .

 دنيس مکدونو نيز در ديدار با مالکي  با اشاره به اينکه روابط آمريکا و عراق مسير طولاني را طي کرده است ،گفت :« واشنگتن براي روابط راهبردي و همکاري مشترک خود با عراق اهميت زيادي قايل است ».

وي تاکيدکرد برخي از مسئولان بلند پايه آمريکايي در روزها و ماههاي آينده به  بغداد سفر خواهند کرد . دنيس مکدونو  تصريح کرد توسعه روابط دو جانبه در موضوعات مختلف و رفع نيازهاي عراق به ويژه در بخش دفاعي محور اصلي گفتگوي مقامات آمريکا و عراق در آينده خواهد بود .

در سفر هفته گذشته نوري المالکي به روسيه قرارداد تسليحاتي به ارزش چهار ميليارد و دويست  ميليون دلار بين دو کشور به امضا رسيد .

اندرو شابيرو معاون وزير امور خارجه آمريکا در امور سياسي و نظامي نيز يکشنبه گذشته با مقامات عراقي در بغداد درباره روابط دو جانبه در چارچوب موافقتنامه راهبردي دو کشور گفتگو کرده بود .

دنيس مکدونو  درحالي ديروز با نخست وزير و رئيس جمهور عراق ديدار کرد که اخضر ابراهيمي نماينده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه نيز در سفر چند ساعته به   بغداد  با مقامات بلند پايه اين کشور درباره بحران سوريه گفتگو کرده بود .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار