فرماندار شهرستان فیروزکوه گفت: انتقال شرکت تامین ماسه ریخته گری فیروزکوه، منوط به تامین زیرساختهای آب، برق و گاز است.

ˈسعید افشار نادریˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارداشت: شرکت تامین ماسه ریخته گری فیروزکوه یکی از واحدهای فعال قدیمی شهرستان است که در زمان تاسیس خارج از محدوده شهر واقع شده بود، اما با گذشت زمان و توسعه شهر هم اینک در قلب شهر فیروزکوه واقع شده است.

وی گفت: همواره به جهت ماهیت کار این شرکت، نوع مواد اولیه مورد استفاده و فرآیند کار، اعتراضات و گلایه مندی هایی از سوی شهروندان نسبت به آلایندگی آن وجود داشته و دارد.

فرماندار فیروزکوه تصریح کرد: طی چند سال گذشته و با ورود جدی فرمانداری به این مقوله، در زمینه کنترل و کاهش میزان آلایندگی اقدامات خوبی صورت گرفته که گزارشات اداره حفاظت محیط زیست شهرستان، مؤید آن است.

وی افزود: ایجاد فضای سبز، آسفالت محوطه، خارج ساختن یکی از خطوط فرسوده از مسیر تولید، نصب فیلترها و بک فیلترها، ایجاد حوضچه ها، عملیات مه پاش و . . . از جمله اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی زیست محیطی این شرکت طی سنوات گذشته بوده است.

افشار نادری خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که در این راستا مورد پیگیری قرار گرفته، جانمایی شرکت در خارج از محدوده شهر است که در این راستا، 20 هکتار زمین در منطقه ˈدوشه سرانزاˈ واقع در نزدیکی معادن سیلیس شرکت از سوی اداره منابع طبیعی تخصیص داده شده است.

وی اذعان داشت: انتقال این واحد تولیدی که تامین کننده بخش عمده ای از مواد مورد نیاز صنعت ریخته گری و دیگر صنایع کشور است، مستلزم تامین زیرساخت های محقق نشده ای چون آب، برق و گاز است.

نماینده عالی دولت در شهرستان ادامه داد: متاسفانه به رغم پیگیری های فراوان، شرکت گاز استان تهران خدمت رسانی به این منطقه را اقتصادی و به صرفه ندانسته و تحقق این مهم را منوط به پرداخت هزینه ها از سوی صاحبان صنایع عنوان کرده است.

وی گفت: بر اساس اظهار نظر مسؤولان شرکت، این مساله با عنایت به بُعد مسافت و سایر هزینه های مترتب بر آن در شرایط کنونی مقدور نمی باشد.

افشار نادری افزود: از سوی دیگر با توجه به درخواست های مکرر اهالی روستاهای شهیدپرور ˈدردهˈ و ˈپیردهˈ به منظور اجرای گاز رسانی در این روستاها (که در ادامه مسیر مواصلاتی محل جدید در نظر گرفته شده برای شرکت تامین ماسه می باشند)، پیگیری های جدیدی در دستور کار قرار گرفته تا انشاء الله به واسطه این درخواست ها، گازرسانی به شرکت تامین ماسه نیز عملیاتی و اجرایی شود.

وی تصریح کرد: بدیهی است در صورت موافقت مسؤولان شرکت گاز منطقه با اجرای پروژه، جانمایی و انتقال واحد پیشگفته نیز امکانپذیر خواهد شد.

فرماندار فیروزکوه در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که آلودگی های ناشی از پراکندگی گرد سیلیس به یکی از نگرانی های مردم منطقه تبدیل شده و در مقابل شرکت یادشده نیز هیچ برنامه زمانبندی برای خروج از شهر ارائه نداده است، خاطرنشان کرد: شاید راحت ترین کار در برهه کنونی تعطیل کردن این شرکت باشد، اما در یک دیدگاه همه جانبه نگر پلمپ این واحد صنعتی بیکاری بیش از 170 نفر از پرسنل آن و نگرانی های امرار معاش خانواده های آنان را برای اعضای شورای تامین شهرستان به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: مجموعه فرمانداری و سایر مسؤولان شهر در بلندمدت قائل به خروج این شرکت از محدوده شهر می باشند، اما در کوتاه مدت و با عنایت به موارد فوق الذکر کاهش آلودگی ها از سوی صاحبان شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

گفتنی است شرکت تامین ماسه ریخته گری فیروزکوه بزرگترین شرکت از این دست در سطح خاورمیانه است که از سال 1353 آغاز به فعالیت کرده و هم اینک، بیش از 170 نفر از اهالی بومی بطور مستقیم و صدها نفر دیگر بطور غیر مستقیم از محل عواید و درآمدهای آن ارتزاق می کنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.