شهردار دماوند از ساماندهی و زیباسازی مکان تفریحی و گردشگری چشمه اعلاء با طرح و برنامه ايي مدون در شهر خبر داد.

"مرتضي همتي" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اشاره به اهميت سايت گردشگری چشمه اعلاء به عنوان يك مكان تفريحي، اظهار داشت: شهر دماوند از جمله شهرهاي گردشگري استان تهران با پتانسيل ها و ظرفيت هاي مطلوبي است كه مي تواند با داشتن ويژگي هاي بارز اکوتوریسمی در استان چون نگيني بدرخشد.

وي تصريح كرد: چشمه اعلاء دماوند داراي عرصه هاي طبیعی زیبا، باصفا، و خاطره انگیز است كه با فراهم سازي امكانات كافي و مناسب در بخش هاي رفاهي، اقامتي و گردشگري هم براي شهروندان و هم مسافران روزي به ياد ماندني و خاطره انگيز را فراهم ميكند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در راستای ساماندهی این مکان گردشگری اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال در نظر گرفته شده است، خاطر نشان كرد: با مشاركت بخش خصوصي و تامين اعتبارات كافي مقرر گرديده طرحي در راستاي تغيير و تحول در سايت چشمه اعلاء صورت گيرد كه اين طرح مي تواند نقش موثري در ساماندهي این منطقه گردشگری داشته باشد.

شهردار دماوند با اشاره به اجراي طرحي جديد و متفاوت در اين پروژه تصريح كرد: اين پروژه در سه فاز به اجرا مي رسد كه فاز اول پروژه در دو بخش اجراي طرح سردر ورودي سايت و همچنين مسير دسترسي به اين مكان گردشگري است كه به صورت سنگ فرش انجام مي شود و نيز ايجاد يك مسير پلگاني در وسط پياده راه براي عبور نهر آب جانمايي شده كه طراوت خاصي به حال و هواي سايت مي دهد.

همتی در ادامه با اشاره به فاز دوم طرح خاطرنشان كرد: در فاز دوم، مسيرهاي بالادستي پروژه به ويژه در قسمت شمالي سايت كه در حال حاضر به صورت نابسامان مي باشد باغ راهي براي عبور پياده روها در آن تعبيه خواهد شد و در امتداد هر يك از مسيرها نيز سكوهايي براي استراحت مسافران و گردشگران ايجاد مي شود.

اين مقام مسئول ادامه داد: فاز سوم پروژه به بخش ساماندهي محوطه اصلي و چشمه پرداخته خواهد شد.

وی با بيان اينكه مكان گردشگري چشمه اعلاء به واسطه شهرتي فراوان در خصوص داشتن آبي گوارا و دارويي، بخش عمده اي از اين پروژه به آبنما اختصاص مي يابد، بيان داشت: در فاز سوم اين سايت مقرر شده است حوزچه ايي هشت ضلعي با داشتن فواره ايي در وسط آن احداث شود كه با اتصال چهار مسير آب به اين حوزچه به طرح طراوت و شادابي خاصي خواهد داد.

شهردار دماوند نيز تاكيد كرد كه اين مكان گردشگري سال ها است به علت عدم مديريت پايدار در راستاي ساماندهي اين مكان با مشكلاتي مواجه بود، بطوري كه هر ساله بدون داشتن برنامه ايي اصولي با اجراي طرح هاي متعدد و ناپايدار نسبت به بهبود اين مكان هزينه مي شد ولي اجراي اين طرح و نيز حفظ و حراست از آن، چشمه اعلاء را تا مدت ها باطراوت و شاداب نگاه خواهد داشت.

همتي در ادامه يادآور شد: در راستاي مذاكرات اين نهاد با مالكان مراتع و اراضي اطراف سايت، اين محوطه وسيع تر شده و اطراف چشمه ساماندهي مي شود.

این مدیر شهری با بيان اينكه شرايط موجود در اين مكان تفريحي شايسته مردم شهر نيست، افزود: یکی از دلایل عدم پیشرفت در مدیریت سایت گردشگری چشمه اعلاء تعدد در مدیریت آن است که این امر رشد و توسعه مرکز گردشگری را سال ها بدون تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: وجود یک مدیریت متمرکز در راستای توسعه این مکان گردشگری می تواند بسیاری از مغایرت های موجود را برطرف نموده و با برنامه ریزی مدون و اصولی راه رونق این مرکز را ایجاد کرد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.