سایت گردشگری چشمه اعلا دماوند که بی شک یکی از بارزترین جلوه های اکوتوریسمی شهرستان دماوند و نیز استان تهران محسوب می شود با وجود عدم پیشرفت در مدیریت، این بار با طرح و برنامه ایی مدون رو به توسعه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ در فاصله ۳۵۰۰ متري مركز شهر دماوند و در دامنه ارتفاعات شمال غرب آن و در ميان يكي از دره هايي كه آبريز از غرب به شرق امتداد دارد و نهايتا به رودخانه مركزي دماوند متصل مي گردد، محوطه وسيعي وجود دارد كه در حقيقت آغاز باغات و مناطق مسكوني دماوند از آنجا است.

سر منشا حيات در اين منطقه، چشمه آب گوارايي است كه ضمن زايش حيات گياهي و انساني، زيبايي، طراوت و صفايي خاص به آنجا بخشيده است.

آب این چشمه که اعلا نام دارد از زير صخره سنگي مي جوشد كه داراي صلابت و استحكام زيادي است و گفته مي شود اين چشمه كه آب آن قبلا خيلي بيشتر از اين مقدار بوده، مردم به آن احترام خاص مي گذاشتند و گرامي اش می داشتند.

محوطه پيرامون چشمه بخاطر وجود آن، امروزه تبديل به مجموعه وسيعي شده است كه علاقمندان به طبيعت و خستگان از زندگي شهري را در هنگام غروب و روزهاي تعطيل گرد خود جمع مي كند و ضمن ايجاد اشتغال براي بسياري از افراد كه اقدام به ارائه خدمات براي مسافران مي نمايند براي مردم نيز موجبات تنوع، طراوت و تجديد قوا است.

یکی از شهروندان شهر دماوند در این باره در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن می گوید: بی شک یکی از بارزترین جلوه های اکوتوریسمی شهرستان دماوند، استان تهران و حتی کشور را می توان چشمه اعلاء دماوند دانست که همواره عرصه طبیعی زیبا، باصفا و خاطره انگیز چشمه اعلا پیوندی ناگسستنی با این شهرستان داشته و دارد.

"سارا رجبی" ادامه داد: اما این چشمه بدلیل فقدان مدیریت ثابت و تغییرات پیاپی از سوی ادارات مربوطه رنج نابسامانیهای بسیاری را به خود دیده است.

یکی از ساکنان این منطقه که سال ها است در اطراف این مکان گردشگری سکونت دارد، به عمده مشکلات این مکان اشاره داشت و افزود: زمانی اجتماع زباله های شهری، فقدان سرویسهای بهداشتی، آلودگی حوزچه های میانی سایت، نبود امکانات لازم جهت رفاه حال گردشگران و غیره در ردیف نخست کاستیهای چشمه اعلاء محسوب می شد ولی از سال های قبل که این مکان از میراث فرهنگی به شهرداری دماوند تحویل داده شد بخشی از مشکلات اولیه آن مرتفع گردید ولی همچنان شاهد طرح ها و برنامه های متعددی از سوی مسئولان است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.