معلولیت برای نابینایان پلی است برای رسیدن به آرزوهای دور دست و آنچه در این مسی بر قوت گامهایشان می افزاید این است که آن ها اگرچه نابینا هستند اما ناتوان نیستند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ برای کسی که نابینا چشم به این دنیا گشوده، تصور دنیای دیدنی ، تصوری بی مصداق است و در میان دنیای بی رنگی ها، شنیده ها زمینه ساز ترسیم و تصویر صحنه ها یی است که با دنیای واقعی ، فرسنگها فاصله دارد.

گاهي پيش خود مي پنداريم بدون شك، زندگي برایمان غيرقابل تحمل مي شد اگر نمي توانستيم دايره مردمك چشمانمان را در روشني روز و در تيرگي شب، باز و بسته كنيم. با اين حال هستند نابيناياني كه هر روز با مشكلات فراوانشان دست و پنجه نرم می کنند، امروزه مسئولان بر اين باورند كه نابينايي را نبايد تنها يك مشكل جسماني تلقي كنيم، بلكه بايد آن را مقوله اي اجتماعي بدانيم.

از اين رو مي توان نتيجه گرفت فرد نابينا علاوه بر دريافت خدمات توانبخشي، نيازمند حمايت هاي اجتماعي و رفاهي نيز هست اما متأسفانه در شرایط کنونی نه به اشتغال نابینایان توجه می شود، نه به رفع مشکلات اجتماعی و نه به مشکلات رفاهی و اقتصادی شان.

این روزها حفاری های شرکتهای مختلف آب و فاضلاب ، گاز و چاله های خیابانها و معابر ، ناهمواریها و پستی و بلندی های پیاده رو ها وکوچه ها ، پله های ورودی ادارات و شرکت ها ، نابینایان را در استفاده از فضای عمومی پارکها ، خیابانها و حضور فعال و پررنگ در اجتماع محروم کرده است.

آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان همت کنند و ناینایان را از ورطه مشکلات رها سازند؟

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از شناسایی و ثبت مشخصات یک هزار و 100 نابینا و کم بینا در بانک اطلاعات بهزیستی استان خبر داد و گفت: این افراد از خدمات حمایتی بهزیستی برخوردار هستند.

اکبری مطلق با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، گفت: این قانون شامل همه معلولان می شود.

رحیمی یکی از نابینایان بیرجندی می گوید: متاسفانه در جامعه، شناخت صحيحي نسبت به افراد نابينا و توانمندي هاي آنان وجود ندارد.

وی می افزاید : اگرچه همه مسئولان قانون استخدام 3 درصدی نيروي انساني معلول توسط دستگاه هاي دولتي را فریاد می زنند اما در بین نابينايان استان ما، افرادي با تحصيلات دانشگاهی وجود دارندکه ادارات برای جذب آنان مشکل تراشی می کنند.

از آنجا که وقتی کلمه نابينا را مي شنويم، تصوير فردي در آينه ذهنمان نقش مي بندد كه تنها مشخصه اش، يك عصاي سفيد است ، لذا در ميان وسايل كمك حركتي نابينايان، عصاي سفيد به عنوان پرچم استقلال آن ها معرفی شده است.

یک نابینای دیگر بیرجندی از نگاه هاي ترحم انگيز مردم به نابینایان می گوید و از اینکه توانمندی های اين قشر در جامعه نادیده گرفته می شود.

محمودی می گوید: اگرچه عصای سفید نماد نابینایی است اما من هیچ تمایلی به استفاده از عصاي سفيد ندارم چون در صورت استفاده از عصاي سفيد مورد ترحم و تمسخر قرار می گیرم.

محمودی اما با وجود این محرومیت ها باز هم خود را سربار جامعه نمی داند و همواره با تلاش و پشتکارش به دنبال ثبت موفقیت در کارنامه توفیقاتش است.

وي که دانشجوی علوم تربیتی است می گوید: بارها شنيده ام که می گویند فلان كار از عهده محمودی برنمي آید اما این امر انگيزه اي شده تا با جديت و تلاش هدفم را پيگيري كنم.

یکی از اعضای انجمن معلولان خراسان جنوبی نبود امکانات در خوابگاه را از مهمترین دغدغه های دانشجویان و دانش آموزان نابینا دانست و گفت: هم اکنون این افراد در یک خوابگاه که متشکل از افراد معلول حرکت جسمی، ناشنوا و نابیناست استفاده می کنند.

برجسته در خصوص کمبود مشکلات و امکانات این قشر عنوان کرد: ایاب و ذهاب، اشتغال، مسکن و.. از مهمترین مشکلات است که باید برای رفع آن برنامه ریزی شود.

برجسته عدم برخوداری از کتاب بریل و وسایل سمعی و بصری را از دیگر مشکلات نابینایان برشمرد.

اسلامی روانشناس بیرجندی می گوید: نابينايي مانع رشد و ترقي نیست و افراد نابینا باید با اعتماد به نفس و باور توانمندی هایشان به موفقيت هاي بزرگ اجتماعي دست پيدا كند.

اکبری مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی توجه به نیاز مسکن، اشتغال، درمان و تحصیل نابینایان را از مهمترین نیازهای این قشر دانست و گفت: تاکنون 30 نفر نابینا و کم بینای خراسان جنوبی صاحب مسکن شدند و مجموع هزینه مسکن آنان را بهزیستی پرداخت کرده است.

وی در خصوص رفع مشکل اشتغال نابینایان، عنوان کرد: از طریق قانون سه درصد استخدام نابینایان در دستور کار قرار گرفته که تاکنون تعداد قابل توجهی جذب دستگاه های اجرایی شدند.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی در استان، گفت: این طرح در استان به شکل مطلوبی اجرا شده و با توجه به استقبال اولیاء از میانگین کشوری که 70 درصد است و 86 درصد را پوشش می دهد.

همچنین طرح آمبلیوپی در آستانه سال تحصیلی جدید با همکاری آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی و مهدهای کودک برگزار می شود.

رفع مشکلات نابینایان نيازمند ياري همه مسئولان و نهادهاي غيردولتي است. پس همه باید همت کنند برای فردایی روشن تر از آن عصا سفیدان.../س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.